افزایش بهای برخی مواد اولیه پس از بسته شدن راه آهن افغانستان‌ازبیکستان

راه آهن حیرتان - عکس از آرشیف

کمال، باشندۀ کابل و نان‌آور یک خانواده است.

کمال می‌گوید، برای او که یک کارگر عادی است تأمین مصارف خانواده در شرایط کنونی افغانستان کار آسانی نیست.

به گفتۀ کمال، ایجاد مشکلات در روند صادرات و واردات روی نرخ مواد غذایی در بازار تاثیر می‌گذارد و شرایط را برای افرادی چون او که تأمین کنندۀ نیازهای خانواده هستند، بیشتر از پیش دشوار می‌کند.

کمال: وقتی که مرزها بسته باشد قیمتی زیاد می‌شود، بیکاری هم که به اوج خود است دیگر مشکلات مردم روز به روز بیشتر شده می‌رود

او به رادیو آزادی گفت:
"مرز حیرتان بسته است دیگر همین مواد خوراکی کلاً قیمت شده روغن، برنج، خلاصه همین چیزهای که از مملکت‌های خارجی می‌آید فهمیدی کلاً قیمت شده، وقتی که مرزها بسته باشد قیمتی زیاد می‌شود، بیکاری هم که به اوج خود است دیگر مشکلات مردم روز به روز بیشتر شده می‌رود".

این باشندۀ پایتخت افغانستان در حالی از افزایش قیمت‌ها ابراز نگرانی می‌کند که ادارۀ راه آهن ازبیکستان هفتۀ گذشته اعلام کرد که فعالیت این خط آهن را به دلیل عدم توانایی افغانستان در تأمین ظرفیت تخنیکی این پروژه، متوقف کرده است.

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان هم می‌گوید، در صورت تداوم این وضعیت خسارات ناشی از آن برای تاجران طاقت‌فرسا است.

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان

به گفتۀ الکوزی، تلاش‌ها برای رفع این مشکلات جریان دارد:
"پیش‌بینی قابل تخمین نیست که چقدر ضرر می‌رساند، اما در همین یک هفته که بند شده واقعیت گپ این است که اموال (بهای مواد) در بازار بلند رفته یک کمی و از طرف دیگر "دیمریچ و دیتینشن" توقفی که بالای اموال می‌آید همین هم بالای تجار طاقت فرسا است. ما تلاش داریم که این راه باید باز شود امروز وعده کردند که یک هیئتی از خط آهن می‌روند ترمز و با آنان قرارداد و تجدید می‌کند".

به گفتۀ آقای الکوزی، روزانه هزاران تن مواد غذایی و دیگر کالاهای مصرفی با استفاده از واگون‌های قطار آهن از طریق بندر حیرتان وارد افغانستان می‌شد.

ادارۀ راه آهن حکومت طالبان هم پیش از این گفته بود که هیئتی در هفتۀ آینده به ازبیکستان می‌رود تا مشکل به میان آمده در راستای انتقال کالاهای تجارتی از طریق خط آهن حیرتان ‌مزارشریف را حل کند.

بیشتر در این باره: یک هیئت طالبان هفته آینده به ازبیکستان می‌رود

پیش از این هم شهروندان افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از بلند رفتن نرخ مواد غذایی در پی بسته شدن مرز میان افغانستان و پاکستان شکایت کرده بودند.

شماری از مردم از حکومت طالبان می‌خواهند، روابط خود با کشورهای همسایه‌ را حفظ کند تا از افتادن دشواری‌های بیشتر اقتصادی بر دوش مردم جلوگیری شود.