عملیات کمک رسانی به زلزله زده ها در ترکیه و سوریه شدت گرفته است

یکی از محلات ترکیه که در نتیجه زلزله روز دوشنبه تخریب گردیده است

حکومت ترکیه می گوید که ۲۸ هزار تن از پرسونل نیروهای امنیتی را به مناطق زلزله زده مستقر کرده است.

سلیمان سویلو(Soylu Süleyman) وزیر داخلۀ ترکیه به روز سه شنبه گفت که از جملۀ این ۲۸ هزار تن، حدود ۱۸ هزار تن آنها از نیروهای ژاندارمری یا پولیس آن کشور هستند. به گفتۀ سویلو، حدود ۱۰ هزار پرسونل امنیتی دیگر نیز در انتظار اعزام به آن مناطق هستند.

بامداد روز دوشنبه زلزلۀ به قدرت۷.۸ درجۀ ریشتر کشورهای ترکیه و سوریه را تکان داد که در نتیجۀ آن تعداد قابل ملاحظه یی از ساختمان های مسکونی، تاسیسات دولتی به شمول شفاخانه ها ویران، هزاران تن کشته و هزاران تن دیگر هم زخمی یا بی خانمان شدند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که در مناطق زلزله زدۀ وضعیت اضطراری را اعلام کرده، به روز(سه شنبه۷ فبروری) در سخنرانی اش در شهر انقره پایتخت آن کشور گفت:

"شرایط فعلی ما را ملزم به اقدامات فوق العاده می کند، ما ۱۰ ولایت را که در آن زلزله رخداده، منطقه فاجعه اعلام می کنیم. تصمیم گرفته ایم تا بر اساس صلاحیت های مادۀ ۱۱۹ قانون اساسی، وضعیت اضطراری را اعلام کنیم، تا عملیۀ جستجو و نجات انجام شود. فعالیتها و همه کارهای بعدی را میتوان به سرعت انجام داد و به سرعت با پروسه های ریاست جمهوری و پارلمانی این تصمیم را تکمیل خواهیم کرد که ۱۰ ولایت محل زلزله را پوشش میدهد و برای مدت سه ماه ادامه خواهد یافت."

اردوغان: ما ۱۰ ولایت را که در آن زلزله رخداده، منطقه فاجعه اعلام می کنیم

براساس خبرگزاری رویترز، در این حال سوریایی هایی که در خارج از آن کشور زندگی می کنند و می خواهند به قربانیان زلزله ای اخیر کمک کنند می گویند، نگران هستند که به دلیل اختلافات عمیق سیاسی در آن کشور جنگ زده، کمک های مالی به دست افرادی که به آن شدیداً نیاز دارند، نرسد.

مردم در مناطق زلزله زده به کمک های فوری نیاز دارند

تیم داوطلبان موسسۀ غیردولتی سوریایی فعال در مناطق شمال غربی آن کشور موسوم به ملهم(Molham) تاکنون بیش از ۱.۶ میلیون یورو را برای قربانیان این زلزله از طریق یک کمپاین در شبکۀ اینستاگرام، جمع آوری کرده است.

با این حال، آنچه که باعث شکایت در رسانه های اجتماعی شده اینست که کمک ها به سوریایی ها در مناطق تحت کنترل دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نمی رسد.

براساس خبرگزاری دولتی"وام"(WAM) امارات متحده عربی، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رهبراین کشور، دستور تخصیص ۱۰۰ میلیون دالر را برای حمایت از تلاش های امدادی زلزله در سوریه و ترکیه صادر کرده است.

براساس خبرگزاری رویترز، در حالیکه برف شدید باریده و هوا به شدت سرد است، اقارب و خانواده های قربانیان زلزله در شهر مالاتیا(Malatya) در ترکیه به روز سه شنبه در مورد عدم کمک در عملیۀ جستجوی عزیزان مفقود الاثر شده شان، ابراز ناامیدی کرده اند.

آنها با نداشتن تجهیزات تخصصی، حتی دستکش و یا لباس گرم زمستانی، تلاش می کردند، تا از بین ویرانه ها و خانه های فروریخته در اثر زلزله، عزیزان گمشدۀ شان را جستجو کرده، نجات دهند.

آرش همایون