برخی آگاهان: افغانستان از فهرست اولویت‌های آمریکا بیرون شده است

جو بایدن در جریان سخنرانی خطاب به ملت

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دیروز سه‌شنبه در کانگرس این کشور سخنرانی کرد.

تمرکز صحبت‌های رئیس جمهور بایدن بر مسایل داخلی امریکا و کارکرد‌ها و ستاوردهایش بود و همچنان در بُعد سیاست خارجی آمریکا گفته‌های او بر موضوعات مرتبط با جنگ اوکراین و چین بود.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنرانی‌ دیروز‌ش در کانگرس این کشور گفت: "جنگ پوتین که تأمین انرژی و مواد غذایی را مختل کرده، یک مشکل جهانی بوده است اما ما نسبت به دیگر افراد روی زمین در موقعیت بهتری هستیم".

بایدن همچنان گفت: " ما تنها کشوری هستیم که از هر بحرانی قوی‌تر از زمانی که وارد آن شدیم بیرون آمده ایم".

شامل نبودن موضوعات مرتبط با وضعیت افغانستان در سخنان جو بایدن با واکنش برخی از سیاستمداران آمریکا و آگاهان سیاسی و نظامی افغانستان مواجه شده است.

لیندسی گراهام، از سناتوران مشهور آمریکا در حساب توییتر خود نوشته که "رئیس جمهور بایدن ظاهراً افغانستان را فراموش کرده است".

گراهام همچنان گفته اطمینان می‌دهد که اما دنیا افغانستان را فراموش نکرده است.

لیندسی گراهام سناتور آمریکایی

او در ادامه نوشته است: " متحدان امریکا هنوز هم برای خروج ناگهانی از افغانستان رنج می‌برند و دشمنان تروریست ما جرأت بیشتر پیدا می‌کنند و یک کلمه هم در مورد افغانستان صحبت نمی‌کنند."

در همین حال آگاهان امور سیاسی و نظامی افغانستان سخنرانی دیروز جو بایدن را آغاز کمپاین او تعریف می‌کنند و تأکید دارند که جنگ افغانستان در فهرست دست‌آوردهای بایدن بوده نمی‌تواند.

به گفتۀ آنان، از این رو وی در این سخنرانی‌اش در مورد افغانستان حرفی برای گفتن نداشته است.

طارق فرهادی آگاه امور سیاسی

طارق فرهادی، آگاه امور سیاسی به رادیو آزادی گفت:
"جو بایدن از موفقیت‌های خود یاد کرد در این نطق و افغانستان از جمله موفقیت‌های جو بایدن به شمار نمی‌رود".

داوود مایار، آگاه امور سیاسی هم باور مشابهی دارد:
"امریکا طویل‌ترین جنگ خود را در افغانستان تجربه کرد و از نگاه مالی و جانی باید بگویم جنگ بسیار پر هزینه برای امریکا بود به نظر من در اینجا اشاره به اینطور یک موضوعی که در حقیقت یک پاینت منفی‌شان را نشان می‌دهد، یعنی به نظر آنان شاید عاقلانه نباشد یعنی یک مساله‌ای که بایدن نخواست افغانستان را یاد کند، مساله‌ای بود که می‌شود یک نکته منفی برایش باشد".

اما اسدالله ندیم، آگاه امور نظامی می‌گوید، افغانستان در شرایط کنونی برای امریکا اولویت نیست:
"ایالات متحده آمریکا در منطقه و افغانستان منافع دارد اما در اولویت دسته اول نیست در شرایط کنونی اما منافع دارد، علاقمندی دارد چون افغانستان در یک موقعیت جغرافیایی بسیار مهم واقع شده".

این در حالیست که پس از توافق آمریکا با طالبان و سقوط حکومت جمهوری پیشین افغانستان، هزاران شهروند افغانستان آواره شدند و بر بنیاد آمارهای نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، بحران اقتصادی دامنگیر میلیون‌ها تن در افغانستان شده است.

فرصت‌های کاری کاهش یافته، و چالش‌های امنیتی نیز سد راه مردم است.

همچنان زنان نیز با روی کار آمدن حکومت طالبان از بسیاری حقوق خود بشمول حقوق آموزش و کار محروم شدند.