برخی زرگران در کابل: فروشات طلا ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته است

آرشیف - یکی از طلا فروشی های در ولایت خوست. عکس از آرشیف

محمد قاسم، باشندۀ کابل از دو نیم سال به این سو نامزد است.

او می‌گوید که فامیل نامزدش برای عروسی گردنبند، گوشواره و انگشتر طلا شرط گذاشته است، اما او تنها توان مالی خرید دو حلقۀ نامزدی را دارد و به همین دلیل هنوز ازدواج نکرده است:
"قیمت طلا به اوجش رسیده است، بیکاری است، اوضاع بسیار بد است، من نزدیک به دو سال و نیم نامزد هستم. آن زمان کار داشتم، اما حالا بیکارم. من توان خرید طلا را ندارم."

بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان از خانوادۀ داماد برای دختران‌شان طلا می‌خواهند، آنها معتقدند که طلا هم ارزش دارد و می‌تواند سرمایۀ دخترشان شود.

صفی که از حدود ۲۰ سال به این‌سو در کابل مصروف زرگری است، می‌گوید که نامزدی بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و دلیل ناتوانی در خرید طلا لغو می‌شود.

او گفت که کار فروشات طلا هم ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.

صفی: در دورۀ جمهوریت روزانه ۱۰۰ گرم یا ۱۵۰ گرم طلا می‌فروختیم اما حالا که طالبان آمده اند ۲۰-۲۵ گرم است و گاهی به ۸۰-۱۰۰ گرم می‌رسد.

صفی به رادیو آزادی گفت، در حال حاضر مردم بیشتر به جای خرید، طلاهایشان را می‌فروشند:
"ما هم دیده‌ایم که مادر طلاهای خود را برای عروسی پسرش فروخته و برای عروسش طلا خریده است، زیرا مردم مشکل دارند و توان خرید طلا را ندارند. در دورۀ جمهوریت روزانه ۱۰۰ گرم یا ۱۵۰ گرم طلا می‌فروختیم اما حالا که طالبان آمده اند ۲۰-۲۵ گرم است و گاهی به ۸۰-۱۰۰ گرم می‌رسد."

اجمل یکی دیگر از زرگران کابل که ۲۱ سال می‌شود زرگری دارد، از کاهش فروشات‌شان نگران است.

او به رادیو آزادی گفت:
"در سه سال اخیر تفاوت‌ها آمده است، اقتصاد مردم ضعیف شده است، قبلاً مردم برای عروسی‌شان دو لک یا دو لک و نیم طلا می‌خریدند اما حالا مردم می‌آیند و می‌گویند برای عروسی. ۵۰ تا ۸۰ هزار طلا بدهد. اقتصاد ضعیف شده یک سال و نیم است که سرای زرگران اینجا هیچ سودی در کارشان ندارند."

او می‌افزاید که گاهی خانواده‌ها از او می‌خواهند نقره را روکش طلا بدهد.

نصیر احمد: بازار طلا اکنون خوب نیست، اقتصاد مردم ضعیف است

نصیر احمد احساس، رئیس اتحادیۀ طلا فروشان در افغانستان نیز در بارۀ واردات و فروشات طلا پرسیدیم.

او به رادیو آزادی گفت:
"در سه سال گذشته سه یا سه و نیم تن طلا به کابل وارد می‌شد، یعنی هر سال حدود یک و نیم تن طلا و امسال کمی کمتر از یک تن طلا وارد شده است. چون بازار طلا اکنون خوب نیست، اقتصاد مردم ضعیف است چون واردات زیادی ندارند."

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گوید که در سال ۱۴۰۰، ۲۲۰۰ کیلو طلای خالص به افغانستان وارد شده است و آمار امسال هنوز مشخص نیست.

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ این اتاق اما تایید می‌کند که کار طلا و زرگرها در افغانستان با کساد مواجه شده و بسیاری از مردم طلاهای قدیمی خود را می‌فروشند و در مقابل طلای کمتر و یا هیچ طلا نمی‌خرند:
"در سال ۱۴۰۰، ۲۲۰۰ کیلو طلا به صورت قانونی به ارزش بیست و دو میلیون دالر وارد افغانستان شد، امسال آمار هنوز مشخص نیست، اما نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، زیرا تقاضا کاهش یافته است. زیر افراد طلاهای داشتگی‌شان را به بازار عرضه می‌کنند."

آرشیف - یک طلا فروشی در ولایت خوست

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان هم می‌گوید که بازار طلا در کشور با رکود مواجه است:
"معاملات طلا گاهی در افغانستان با رکود مواجه می‌شود و گاهی بازار خوبی دارد، اغلب در فصل بهار و تابستان بازار خوبی برای طلا وجود دارد و هنوز هم بازار خوبی دارد و ما راضی هستیم که فصل بهار فرا می‌رسد و بازار طلا بهبود خواهد یافت."

با استقرار مجدد طالبان در افغانستان، اکثر کارمندان زن در ادارات دولتی بیکار شده اند و حدود ۹۰ درصد اداره‌های غیردولتی هم به دلیل ممنوعیت کار زنان فعالیت خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورده اند که این امر بیکاری را بیش از پیش افزایش داده است.

این محدودیت‌ها بر روند کار آزاد از جمله کار زرگران نیز تاثیر گذاشته است.