طالبان پخش شماری از چینل‌های ماهواره‌یی را ممنوع کردند

نصب و عیار یک آنتن ماهواره‌یی در ولایت کندهار: عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد.

در روزگاری‌که محدودیت‌ها بر تحصیل، کار و بسیاری بخش‌های دیگر بر زندگی عادی مردم سایه انداخته است، مردم بیشتر از طریق تماشای برنامه‌های تفریحی، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و یا گوش دادن به موسیقی لحظه‌ای به تفریح می‌پردازند تا روح و روان‌شان را از نگرانی‌های روزگار بیرون بیاورند.

اما اخیراً شماری از باشندگان کابل می‌گویند که در نبود اینترنت درست، برق منظم و بی‌برنامه‌گی رسانه‌های داخلی، برنامه‌های تفریحی و سرگرمی را در چینل‌های ماهواره‌یی تماشا می‌کردند که اکنون بر این شمار از چینل‌ها نیز ممنوعیت وضع شده‌است.

فرخ لقا یکی از باشندگان کابل می‌گوید: "از زمانی‌که طالبان آمدند بعضی از چینل‌های تلویزیونی دیش‌آنتن که برنامه‌های تفریحی نشر می‌کردند متوقف شده‌است. همه دختران و خانم‌ها در خانه‌ها نشسته هستند، در تلویزیون‌های داخلی جز اخبار دیگر برنامه‌ها ندارند. ما نیاز داریم برنامه‌های سرگرمی، تفریحی داشته باشیم که مشکلاتی که داریم حداقل برای چند لحظه‌ی فراموش کنیم. محدود کردن برنامه‌ها و چینل‌ها کار درست نیست."

در همین حال ظاهر یکی از دکانداران کابل است که پنج سال می‌شود دیش‌آنتن و ماهواره‌ها را ترمیم و عیار می‌کند.

او می‌گوید که از چندی بدین‌سو برخی چینل‌های تلویزیونی از دیش‌آنتن حذف شده‌است.

او در صحبت به رادیو آزادی می‌گوید: "بعد از آمدن طالبان تعدادی از چینل‌ها در دیش‌آنتن و ماهواره که آهنگ، سریال و برنامه نشر می‌کردند، قابل دسترسی نیست. در این اواخر اکثر دیش آنتن‌ها از سوی نیروهای امارت جمع‌آوری می‌شد، من نگرانم که اگر کلاً دیش‌آنتن بند شود چه قسم نان پیدا کنیم."

ظاهر: از چندی بدین‌سو برخی چینل‌های تلویزیونی از دیش‌آنتن حذف شده‌است

در صفحات مجازی نیز خبرهای دست به دست می‌شوند که حکومت طالبان علاوه بر حذف تعدادی از چینل‌های تلویزیونی از دیش‌آنتن و ماهواره در افغانستان، شماری از دیش آنتن‌های خانه‌ها نیز توسط تیم تلاشی طالبان پائین آورده شده‌.

رادیو آزادی در این مورد از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پرسیده است.
آقای مجاهد جمع‌آوری دیش آنتن‌ها و قاب‌های ماهواره را رد می‌کند، اما با آن‌که نامی از کدام چینل تلویزیونی نبرد، می‌گوید که تعداد از چینل‌های تلویزیون از دیش‌آنتن و ماهواره به دلیل برنامه‌های غیر اسلامی حذف شده‌است.

او می‌افزاید: "جمع‌آوری دیش آنتن ها در پلان ما نیست و نیروهای امنیتی که در تلاشی خانه می‌آیند چنین مسئولیت ندارند. بلی ما برای منفعت جامعه بسیاری از چینل‌ها و نشرات خلاف اسلامی را از ماهواره‌ها حذف کردیم و در هر جامعه کنترل ماهواره‌ها وجود دارد و ما هم کنترل کردیم."

این در حالی‌ست که پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان شماری زیادی از رسانه‌ها برنامه‌های تفریحی، پخش فیلم و سریال‌های سینمایی، آهنگ و موسیقی و حتی برنامه‌های آموزشی کودکان را محدود کردند و مردم با تماشای برخی از چینل‌های تلویزیونی در دیش آنتن‌ها لحظاتی را تفریح می‌کردند.