شماری از دختران فارغ شده از پوهنتون‌های طبی خواستار شمولیت در امتحان شورای طبی شدند

عکس از آرشیف

شکیلا حسینی سال گذشته از دانشکدۀ طب دندان فارغ شده، اما به دلیل روی کارآمدن حکومت طالبان امتحان شورای طبی را نتوانست سپری کند.

او می‌گوید که امسال با هزار مشکل آمادۀ امتحان شورای طبی شد، اما اعلام نشدن تاریخ مشخص برای دختران فارغ تحصیل او را نگران کرده است.

حسینی: خیلی من ناراحت و نگران هستم. در دقیقۀ نود گفتند در حال حاضر از بخش اناث امتحان گرفته نمی‌شود.

بانو حسینی به رادیو آزادی می‌گوید که آمادگی گرفتن در کنار مسئولیت‌های دیگر زندگی آسان نیست:
"به ما اطلاع دادند که امتحان تا پایان ماه دلو برگزار می‌شود. من یک ماه شب تا صبح درس خواندم و در کنار آن کودکم را آرام می‌کردم تا امتحان بدهم. خیلی من ناراحت و نگران هستم. در دقیقۀ نود گفتند در حال حاضر از بخش اناث امتحان گرفته نمی‌شود."

مروه، یکی دیگر از فارغان طب معالجوی از ولایت کاپیسا می‌گوید که بسیاری از دختران از جمله او برای سپری کردن امتحان به کابل آمدند، اما مشخص نشدن تاریخ برگزاری آزمون آنان را ناامید و نگران کرده است:
"در این اوضاع که ما قرار داریم بسیار جای تاسف است که تاریخ دقیق امتحان ما را اعلام نکردند. آمدن از ولایات به مرکز بسیار سخت است و بسیاری از متقاضیان به دلیل سپری کردن امتحان به کابل آمدند و منتظر اند، بودن در اینجا برایم دشوار است. ما می‌خواهیم که هرچه زودتر تاریخ امتحانات ما اعلام شود."

بهار بارکزی: ما کلاً از امر ثانی هراس داریم. همانگونه که دختران از مکتب، کار و تحصیل تا امر ثانی محروم شدند ما هم تا امر ثانی از امتحان محروم شدیم.

بهار بارکزی، یکی دیگر از فارغان بخش طب نیز سرنوشت مشابهی با دیگر اشتراک کنندگان آزمون نهایی شورای طبی دارد:
"ما منتظر اعلام بایومتریک بودیم. اما با نشر مکتوب تازه الی امر ثانی امتحان ما معلوم نیست. ما کلاً از امر ثانی هراس داریم. همانگونه که دختران از مکتب، کار و تحصیل تا امر ثانی محروم شدند ما هم تا امر ثانی از امتحان محروم شدیم."

با این حال در مکتوبی که از سوی شورای طبی افغانستان تحت کنترل طالبان نشر شده، آمده که تاریخ امتحان نهایی و یا EXIT EXAM فارغان ذکور به تاریخ ۲۹ ماه دلو برگزار می‌شود.

در این مکتوب همچنان آمده است که امتحان فارغان طب دختر به دلیل زیاد بودن شمار متقاضیان و کمبود تسهیلات به گونۀ جداگانه گرفته خواهد شد.

در این مکتوب در مورد تاریخ دقیق برگزاری امتحان برای دختران چیزی گفته نشده است.

رادیو آزادی خواست در این باره با مسئولان شورای طبی افغانستان صحبت کند اما هیچ یک از آنها دستیاب نشد.

اما یک منبع از شورای طبی که نخواست نامش نشر شود به رادیو آزادی می‌گوید، تا اکنون در بارۀ تاریخ و چگونگی برگزاری امتحانات بخش اناث بحث نشده و امکان دارد تا از بخش اناث امتحان گرفته نشود.

این در حالیست که ادارۀ ملی امتحانات امروز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به انتقادهای رسانه‌ها در مورد ذکر نشدن تاریخ دقیق امتحانات دختران گفته است که این امتحان در دو دور، نخست برای طبقۀ ذکور و پس از آن برای طبقۀ اناث برگزار می‌شود و همه متقاضیان باید در این امتحان اشتراک کنند.

امتحان شورای طبی از فارغان پوهنزی‌های طب معالجوی و طب دندان گرفته می‌شود تا بتوانند جواز کار دریافت کنند.

نگرانی‌های متقاضیان زن در مورد مشخص نبودن تاریخ دقیق آزمون نهایی شورای طبی در حالی افزایش می‌یابد که طالبان در فرمان‌های مختلف دروازه‌های مکاتب بالای صنف ششم و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان بستند و اشتراک‌شان در آزمون کانکور را هم تا امرثانی ممنوع کردند.