کنفرانس مونیخ موضوع افغانستان را مورد بحث قرار داد؛ بلاول بوتو: داعش تهدید جدی است

اشتراک کننده های کنفرانس بین المللی امنیتی مونیخ در آلمان به سخنرانی معاون رئیس جمهور ایالات متحده گوش فرا داده اند

در کنفرانس امنیتی مونشن در مورد تهدیدات تروریستی در افغانستان و وضعیت جاری طالبان بحث و تبادل نظر شد.

بلاول بهوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان ادعا کرده که گروه های تروریستی مختلف در افغانستان جا گرفته اند و تهدید برای کشورهای همسایه و جهان محسوب می شوند.

بلاول بهوتو به روز شنبه در یک نشست حاشیوی کنفرانس امنیتی مونشن با اشاره به حملات اخیر در پاکستان گفت که جهان باید خطر تروریزم در افغانستان را جدی بگیرد:

"در افغانستان گروه های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان (TTP) و BLA (اردوی آزادیبخش بلوچ) وجود دارند که برای پاکستان قابل نگرانی هستند، بنابرین من وقت زیادی را با مقامات افغان می گذرانم تا آنها را به مبارزه با این گروه ها تشویق کنم. در آنجا گروه های تروریستی وجود دارند که باعث نگرانی غرب هستند. گروه های تروریستی وجود دارد که چین از آنها نگرانی دارد و با آنها مصروف است. اما این گروه های تروریستی در افغانستان بیشتر هماهنگ هستند. تا ما در سطح بین المللی"

بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان

وزیر خارجه پاکستان، گروه دولت اسلامی موسوم به داعش را یک تهدید جدی برای طالبان در افغانستان خوانده است.

ایالات متحده امریکا تاکید کرده که می تواند تهدیدات تروریستی را در داخل افغانستان از بین ببرد

بلاول بهوتو ادعا کرد که طالبان نیروهای امنیتی منظم ندارند و جهان باید به گفته او در بلند بردن ظرفیت های طالبان جهت مقابله با تروریزم آنان را همکاری کند:

"آنها اردوی دایمی ندارند، نیروی ضد تروریستی ندارند، نیروی سرحدی منظم ندارند. در چنین شرایطی حتی اگر اراده داشته باشند، اما ظرفیت مبارزه با این تهدید را ندارند. این یک مشکل برای همسایه های نزدیک، بعد در مجموع برای جامعه بین المللی است."

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به برخی حملات خونین در پاکستان گفت، پس از استقرار مجدد طالبان در افغانستان، سطح حملات در پاکستان افزایش یافته است.

تحریک طالبان پاکستان دراین اواخر میزان حملات خود را بر نیروهای امنیتی آن کشور افزایش داده است

مقامات پاکستانی گفته اند که بیشتر جنگجویان وابسته به تحریک طالبان پاکستان، این حملات را در افغانستان برنامه ریزی کرده اند. اما حکومت طالبان بارها وجود پناهگاه های امن این گروه را در افغانستان رد کرده است.

با وصف آنکه طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره در ماه اگست سال۲۰۲۱ تاکید کرده اند که از قلمرو افغانستان اجازه هیچ گونه تهدید برای سایر کشورها را نخواهند داد، اما در ماه جولای ۲۰۲۲، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در کابل در اثر حمله طیارات بی پیلوت مریکایی کشته شد و در برخی از حملات دیگر، شماری از رهبران تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه های تروریستی در داخل افغانستان، به قتل رسیدند.

ایالات متحده امریکا تاکید کرده که می تواند تهدیدات تروریستی را در داخل افغانستان از بین ببرد و در صورت لزوم می تواند علیه تروریزم اقدام کند.

آرش همایون