روزنامه میل آنلاین: اختلافات میان طالبان و حکومت پاکستان افزایش یافته است

نقطه سرحدی میان پاکستان و افغانستان که همواره درگیری های نظامی در آن رخ داده است

برخی از روزنامه ها و نشریه های خارجی در مورد درگیری نظامی میان نیروهای سرحدی پاکستان و طالبان و بسته شدن گذرگاه تورخم٬ گزارش ها و مقالاتی را به نشر رسانده اند.

روزنامه میل آنلاین

  • روزنامه میل آنلاین چاپ بریتانیا این رویداد را ادامه همان درگیری های میداند که هر از چندگاهی در امتداد خط دیورند به وقوع می پیوندد.

اما روزنامه در ادامه نوشته است که درگیری روز دوشنبه یک روز پس از آن صورت گرفت که طالبان گذرگاه تورخم را مسدود کردند و اسلام آباد را به عدم تحقق تعهداتش متهم نمودند.

تعدادی از نشریه ها به نقل از روزنامه های پاکستانی نوشته اند٬ این درگیری زمانی به وقوع پیوست که نیروهای سرحدی پاکستان به یک افغان اجازه ندادند بیمار خود را به پاکستان منتقل کند.

این روزنامه درعین حال به اختلافات میان طالبان و حکومت پاکستان نیز اشاره کرده و گفته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان این اختلافات به دلیل موجودیت افراد تحریک طالبان پاکستان در افغانستان که حملاتی را نیز انجام میدهند٬ افزایش یافته است زیرا پاکستان فکر می کند که طالبان افغان به این گروه پناه داده اند.
اما طالبان در افغانستان این ادعا ها را رد کرده گفته اند که چنین حملاتی در گذشته نیز در پاکستان صورت میگرفت.

روزنامه اسرائیلی « جورسلم پُست»

  • روزنامه اسرائیلی « جورسلم پُست» با اشاره به رخداد ها در پاکستان نوشته است که ماه جنوری امسال٬ در مقایسه با پنج سال گذشته خونین ترین ماه در پاکستان بوده است. این روزنامه به نقل از تحلیلگران نوشته است که ممکن است وضعیت پاکستان بیشتر نا امن شود.

جورسلم پُست با همین مطلب که زیر عنوان « تروریزم در حال افزایش در پاکستان ممکن منطقه را نا امن بسازد» عکس های را نیز از رویداد های خونین اخیر به نشر رسانده است.
این روزنامه با اشاره به تلفات مردم در حملات سالهای گذشته به نقل از انستیتوت مطالعات جنگ و منازعه در پاکستان نوشته است که در ماه جنوری امسال در ۴۴ حمله ۱۳۴ تن کشته و ۲۵۴ تن دیگر زخم برداشته اند.

در این میان تعدادی از نشرهای دیگر در مورد ایجاد مراکز تجارتی در پایگاه های اسبق ناتو در افغانستان و جلوگیری از فروش ادویه و وسایل ضد بارداری زنان در این کشور نیز مطالبی را به نشر رسانده اند.

نشریه « میدل ایست مانیتور»

  • نشریه « میدل ایست مانیتور» در مطلبی نوشته است که ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان دستور داده است که پایگاه های اسبق نظامی به تدریج به مراکز تجارتی مبدل شوند.

نیروهای بین المللی برای ایجاد این پایگاه ها ملیون ها دالر را مصرف کرده بودند که یک نمونه آن پایگاه نظامی بگرام است.

نشریه « عرب نیوز»

  • در این حال نشریه « عرب نیوز» در مقاله یی گفته است که طالبان تلاش دارند از فروش ادویه و وسایل ضد بارداری در افغانستان جلوگیری کنند.

این نشریه گفته است که طالبان در این مورد در کابل و مزار شریف به داکتران و دواخانه ها هشدار داده اند.
اما طالبان در واکنش به این خبرها گفته اند که آنان صرف گفته اند که ادویه ضد بارداری و وسایل مربوط به آن بدون نسخه داکتر فروخته نشود.