پاسپورت‌های تمدید شده با استیکر برای زائرین حج عمره درد سرساز شده است

آرشیف- پاسپورت افغانستان

شماری از متقاضیان حج عمره می‌گویند که از چندی بدینسو نمی‌توانند با پاسپورت تمدیدی استیکر در برنامۀ حج عمره ثبت نام کنند.

یکی از متقاضیان حج عمره که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود می‌گوید که پاسپورت را با استکیر تمدید کرده و برایش سوال است که چرا قابل پذیرش نباشد و نتواند به حج عمره ثبت نام کند.

او می افزاید: " ما پول دادیم، پاسپورت خود را تمدید کردیم. اما حالا چرا باید بخاطر که با استیکر تمدید شده نتوانیم به حج عمره ثبت نام کنیم، به ما نگفتند که مشکل در کجاست."

در همین حال یک شرکت زیارتی و سیاحتی به رادیو آزادی تأیید می‌کند، افرادی متقاضی تنها با پاسپورت‌هایی می‌توانند ثبت نام حج عمره کنند که بدون تمدید استیکر مدار اعتبار باشد.

مسئول این شرکت زیارتی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت:
"مشکل اصلی این بود کسانی که با پاسپورت استیکر به حج عمره می‌رفتند یا ویزه برایشان صادر می‌شد و یا هم در جریان ادای مراسم برایشان مشکلات پیش می‌شد. اما برایمان اطمینان دادند که به زودی این مشکلات حل می‌شود."

وزرات حج و اوقاف حکومت طالبان به تماس‌های مکرر رادیو آزادی جواب نداد.

اما این وزرات در صفحۀ توییتر خود از برگزاری جلسه کمیتۀ ملی حج و عمره خبر داده و گفته که در روند توزیع پاسپورت برای حاجیان سهولت ایجاد می‌شود. اما در بارۀ این مشکل چیزی گفته نشده است.

این در حالیست که دو روز پیش ویدیوهای در صفحات مجازی منتشر شده و زائرین حج عمره که با پاسپورت تمدید شدۀ استیکردار افغانستان از کانادا به عربستان رفتند، دوباره به میدان هوایی انتقال داده شدند تا به کشور مبدأشان برگردند.

رادیو آزادی هرچند موفق نشد با این افراد صحبت کند، اما ویدیویی که در صفحات مجازی منتشر شده دو مرد را در میدان هوایی نشان می‌دهد که چنین روایت می‌کنند:
"ما آمدیم در مدینه هستیم. بخاطر پاسپورت ما تمدید شده بود. ماره از مدینه خارج می‌کنند.
هرکس قصد حج عمره را دارد باید با پاسپورت جدید بیائید. ما از دولت طالبان می‌خواهیم که این مشکل را حل کند. همه می‌آید حج عمره ما ناامید می‌رویم."

به گفتۀ شرکت‌های سیاحتی و زیارتی، سفارت عربستان سعودی هرچند در افغانستان فعالیت نمی‌کند، اما ویزۀ حجاج را از طریق ثبت نام آنلاین صادر می‌کند.