استقبال بانک مرکزی از فیصله قاضی آمریکا در مورد پول‌های منجمد شده افغانستان

بانک مرکزی افغانستان تحت اداره طالبان از فیصله یک قاضی آمریکایی در مورد پول‌های منجمد شده افغانستان استقبال کرده است.

جورج دانیلز یک قاضی منطقه منهاتن نیویارک دیروز فیصله کرد که بازماندگان قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتمبر مستحق سه‌ونیم میلیارد دالر پول منجمد شدۀ افغانستان در آمریکا نیستند.

بانک مرکزی افغانستان تحت اداره حکومت طالبان امروز چهارشنبه در واکنش به این فیصله با نشر اعلامیه‌ای گفت که ذخایر ارزی افغانستان، دارایی شهرواندان افغانستان است و مطابق قانون و به منظور ثبات پولی، تقویت سیستم مالی و تسهیل تجارت با جهان استفاده می‌شود.

این بانک خواستار رفع کامل محدودیت‌های وضع شده بر ذخایر ارزی افغانستان از سوی ایالات متحده و کشورهای متحد آن شده است.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی کمک‌های‌‌ خود را به این کشور متوقف و بیش از ۹ اعشاریه ۵ میلیارد دالر سرمایه‌‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند.

بعداً جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی جواز استفاده از سه و نیم میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان صادر کرد و دستور داد تا بیش از سه و نیم میلیارد دالر دیگر دارایی‌‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده باقی بماند تا در مورد ادعاهای قربانیان حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ محکمه فیصله کند.