یک خبرنگار افغان با چهار عضو خانواده‌اش در راه رسیدن به ایتالیا غرق شدند

پارچه های کشتی حامل پناهجویان که در آب‌های ایتالیا غرق شد

یک هفته پس از غرق شدن کشتی حامل مهاجرین در آب‌های ایتالیا، حالا مشخص شده است که تورپیکی امرخیل، خبرنگار افغان با چهار تن از اعضای خانواده‌اش در این رویداد جان باخته اند.

به اساس گزارش‌ها، در این رویداد برعلاه بانو امرخیل، برادرزاده اش شوهر برادرزاده اش و پسر آنها جان باخته و دختر شان ناپدید است.

شورای سرتاسری ژورنالیستان افغانستان مرگ بانو امرخیل را یک ضایعه بزرگ برای جامعۀ رسانه‌ای افغانستان خوانده و از خبرنگاران خواسته که برای رفتن به بیرون از کشور از راه‌های قانونی استفاده کنند.

حفیظ الله بارکزی، رئیس این شورا روز دوشنبه به رادیوآزادی گفت، محدودیت‌های موجود در برابر زنان خبرنگار آنان را مجبور به ترک کشور کرده است:
"متاسفانه که با آمدن تحول اخیر در افغانستان، شرایط تنگی بالای خانم‌ها به ویژه کارمندان رسانه‌ها آمده، کاریابی وجود ندارد، از لحاظ روانی همه خانم‌های افغانستان به ویژه خبرنگاران زن دچار مشکلات زیاد هستند، روی همین دلیل این‌ها دست به مهاجرت‌ها می‌زنند که امیدوار استم جامعۀ بین‌المللی در این عرصه توجه و دقت تمام بخرچ بدهد."

رادیو آزادی تلاش کرد با اعضای خانوادۀ تورپیکی امرخیل صحبت کند، اما هیچ یک از آنها دستیاب نشدند. اما شماری از همکاران نزدیک بانو امرخیل در رادیو تلویزیون ملی افغانستان که در حال حاضر در کنترل طالبان است، مرگ او را تأیید کردند.

شیرزی اندر، یکی از گویندگان این رادیو تلویزیون و همکار نزدیک تورپیکی امرخیل در بارۀ شخصیت او به رادیوآزادی گفت:
"تورپیکی امرخیل یکی از چهره‌های با استعداد، با تجربه و خوش آواز رسانه‌ای افغانستان بود که شهادت نا به هنگام وی ما را غمگین ساخت یک همکار ما بود و بانوی مهربان و دلسوز که تلاش زیاد در کارش داشت."

نورمحمد سالک، گویندۀ پیشین تلویزیون ملی افغانستان که در حال حاضر در جرمنی زندگی می‌کند، نیز خبر درگذشت بانو امرخیل را در صفحۀ فسبوکش نشر کرده است.

به اساس معلومات برخی کارکنان رادیو تلویزیون ملی افغانستان که در کنترل طالبان است، تورپیکی امرخیل بیش از یک و نیم دهه در قسمت گویندگی خبرها و دیگر برنامه‌ها و تولید برنامه‌ها در این تلویزیون کار کرده است.

سومن رحمتی، یکی از خبرنگاران در افغانستان با اشاره به جان باختن بانو امرخیل در مسیر راه‌های مهاجرت غیرقانونی می‌گوید، بی‌سرنوشتی و مشکلات بانوان خبرنگار در نتیجۀ محدودیت‌های وضع شده بر کار زنان در رسانه‌ها به میان آمده است:
"ما خبرنگاران زن در افغانستان پس از حاکمیت طالبان در افغانستان دیگر آزادی خود را نداریم، روز به روز ساحۀ کاری برای زنان خبرنگار محدود شده می‌رود، همین محدودیت سبب می‌شود که اکثریت خبرنگاران و ژورنالیستان زن مجبور می‌شوند از راه‌های قاچاقی و غیرقانونی کشور را ترک کنند."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان از خبر درگذشت بانو امرخیل و دیگر قربانیان این رویداد ابراز تاسف می‌کند، اما ادعاها مبنی بر ایجاد محدودیت در برابر کار زنان در رسانه‌ها را رد کرد: "ما برای زنان در رسانه ها هیچ محدودیت را نمی بینیم، این طبیعی است که حجاب مراعات شود از خلد با مردان جلوگیری شود، حالا زنان مصون در رسانه ها مثل طلوع، آریانا، شمشاد و رادیوها به کار شان ادامه می‌دهند."

کشتی حامل مهاجرین که شمار زیادی از آنان افغانان بودند و قصد انتقال غیرقانونی آنان از شهر ازمیر ترکیه به کشور ایتالیا را داشت، به تاریخ ۸ ماه حوت در آب‌های ایتالیا غرق شد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته بود که در این رویداد ۸۰ تن از اتباع افغانستان که شامل زنان و کودکان اند، جان باخته اند.