نی : دوسیه های خبرنگاران بازداشت شده در افغانستان بررسی شود

تصویر آرشیف: برخی از رسانه های تصویری افغانستان

ادارۀ حمایت از رسانه های آزاد افغانستان ( نی ) در تجلیل از روز ملی خبرنگاران در این کشور می گوید که دوسیه های خبرنگاران بازداشت شده توسط طالبان، از طریق کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ای پیگیری شود.

ظریف کریمی، مسئول نی به رادیو آزادی گفت، که بازداشت سه خبرنگار نزد آن ها ثبت است.

"خیر الله پرهر در ولایت خوست، مرتضی بهبودی در ولایت کابل و قدرت الله نوری در پروان در بازداشت اند. هنوز اتهام وارد شده بر این سه خبرنگار از سوی مقامات حکومت روشن نشده است. بار ها خواسته ایم که به دوسیه های این خبرنگاران از مجرای کمیسیون تخطی رسانه ها رسیدگی شود. در صورتی که اتهام وارده بر آن ها مستند و مدلل است، می شود به ارگان های عدلی و قضایی راجع شود."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت جمعه به رادیو آزادی گفت که این خبرنگاران در پیوند به فعالیت های خبرنگاری بازداشت نشده اند، بل که به گفتۀ آقای مجاهد، پرونده های این افراد جرمی است.
روز شنبه ۲۷ ماه حوت برابر است به روز ملی خبرنگاران در افغانستان.
پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، از این روز از سال ۱۳۹۲ با برگزاری مراسم ویژه در ولایت های مختلف در افغانستان گرامی داشت شده است.

روز ملی خبرنگاران در افغانستان در حالی فرا رسیده است که با همزمان با پانزدهم ماه آگست سال ۲۰۲۱، بسیاری از خبرنگاران و کارمندان رسانه ها افغانستان را ترک کردند و تعدادی هم وظایف شان را از دست داده اند.