سیلاب‌های تازه در افغانستان حداقل ۳ کشته بجا گذاشته و به ۷۵۰ خانه آسیب رسانده است

تصویر آرشیف: یکی از خانه های که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب تخریب گردیده است

پس از زلزلۀ نسبتا شدید چند روز قبل، سیلاب‌ها در دو روز اخیر مردم را در نقاط مختلف افغانستان متضرر ساخته است.

گل‌آغا، باشندهٔ ولسوالی زارع ولایت بلخ به رادیو آزادی می‌گوید، در نتیجۀ این سیلاب‌ها خانواده‌های زیادی در این ولسوالی متضرر شده اند.

او به رادیو آزادی گفت:

"سرازیر شدن سیلاب‌ها و باریدن ژاله تقریبا سه صد خانواده صد فیصد متضرر شده، صد‌ها مال و مواشی مردم ولسوالی زارع را سیل برده است، از قبیل گاو گوسفند، بز وغیره، کشت و کار مردم ولسوالی زارع اکثریت از بین رفته است و باغ‌های ولسوالی زارع از بین رفته، راه‌ها در مرکز زراع از یک قریه دیگر قریه و به کلینک از اثر سیلاب کاملا تخریب شده."

بر اساس گزارش‌ها، در دو روز گذشته ۷ ولایت افغانستان گواه سیلاب‌ها و بارندگی‌های شدید بودند.

باشنده گان مناطق سیلاب زده در چندین ولایت افغانستان خواهان دریافت کمک های فوری اند

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان تأیید کرده که در نتیجۀ سیلاب‌های اخیر در این ولایت‌ها ۳ نفر جان باختند و ۷تن دیگر زخمی شدند.

در نتیجه زلزله روز اول نوروز نیز حداقل ده تن جان دادند و به ۸۰۰ خانه آسیب وارد گردید

شفیع‌الله رحیمی، سخنگوی این وزارت در یک پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است:

"از اثر بارندگی و برف باری در دو روز اخیر در هفت ولایت شامل، بلخ، فراه، فاریاب، زابل، کنر، نورستان، ارزگان، ننگرهار و لغمان متاسفانه ۳ شهید، ۷ مجروح و ۷۵۰ منزل به گونهٔ کامل یا قسمی تخریب شده‌اند."

موج بارنده گی و احتمال سرازیر شدن سیلاب ها در چندین ولایت افغانستان پیش بینی شده است

پیش از این زمین لرزه‌ای با قدرت ۶.۵ ریشتر سبب تلفات و خسارات مالی در چند ولایت افغانستان از جمله بدخشان، مرکز این زلزله شده بود.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفته بود که در نتیجۀ این زلزله که به تاریخ اول حمل رخ داده بود، ۱۰ تن جان باختند و ۶۰ تن زخمی شدند و بیش از ۸۰۰ خانۀ مسکونی به گونهٔ قسمی و یا کامل تخریب شده است.

در همین حال ادارهٔ بین‌المللی هوا شناسی تخمین زده است که موج تازهٔ از بارندگی‌ها اواخر هفتهٔ جاری وارد افغانستان خواهد شد.

هم زمان با این وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان در آغاز سال جاری گفته بود که در سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی بیش از ۱۱۰۰ افغان در نتیجۀ حوادث طبیعی جان باخته اند.