کمیته سویدن خواستار بازگشایی مراکز آموزشی زنان و دختران در افغانستان شد

یکی از مکاتب در ولایت نیمروز

کمیته سویدن برای افغانستان از حکومت طالبان خواسته تا بدون تاخیر مراکز آموزشی در تمامی سطوح را بروی زنان و دختران بگشاید.

این کمیته که از چهار دهه به این سو در افغانستان به ویژه در بخش معارف فعالیت داشته، به روز یک‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای بسته بودن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را غیرقابل توجیه و تجاوز به حقوق اولیۀ دختران و زنان خوانده است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان مکاتب بالاتر از صنف ششم بروی دختران بسته شد.

از خطاب صاحبزاده، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان در مورد باز شدن مکاتب پرسیدیم، اما او پاسخ نداد.

شماری از دختران و زنانی که از آموزش و کار بازمانده اند از آیندۀ نامشخص‌شان ابراز نگرانی می‌کنند.

سونیا دانش آموز صنف دوازدهم به رادیو آزادی گفت:
"متاسفانه وقتی می‌بینم دروازۀ مکانی را که ما با یک انگیزه ،آرزو و امید وارد آن شدیم و با زحمت زیاد درس خواندیم امروز بروی ما بسته است واقعاً برای ما نگران کننده است، آرزو داشتم به جامعۀ خود خدمت کنم و برای رسیدن به آرزوهایی که دارم راهی پیدا کنم و این برای من واقعاً ناامید کننده و نگران کننده است."

از سوی هم شماری از زنان کارمند در نهادهای غیردولتی می‌گویند، با درآمدی که داشتند می‌توانستند با خانواده‌شان کمک بزرگ اقتصادی کنند.

یک تن از آنان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:
"وظیفۀ خود را از دست دادم من در یکی از موسسات خارجی کار می‌کردم، طبعاً وقتی یک زن کار و وظیف داشته باشد می‌تواند مصارف خود و اولادهای خود را تامین کند، زنان کارمند می‌توانند با شوهران، پدران و برادران خود کمک اقتصادی کنند، از این که خانم‌ها در افغانستان از حق کار و حق تحصیل محروم شدند، واقعاً جای تاسف است."

این در حالیست که بر اساس یک سروی که از سوی سازمان‌های ملل متحد و انجوها به رهبری زنان سازمان ملل متحد صورت گرفته، رقم بلندی از کارمندان زن سازمان‌های غیردولتی در افغانستان هنوز نمی‌توانند سر کار بروند و یا از خانه کار کنند.

در این چهارمین نظرسنجی که از سوی این سازمان‌ها در پیوند به تاثیرگذاری ممنوعیت کار زنان با سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی در افغانستان انجام شده، گزارش شده که شماری از سازمان‌ها شاهد فعالیت‌های بدون کارمندان زن بوده و یا یک تعداد محدود زنان اجازه یافته اند تا بی‌آنکه به اداره‌هایشان بروند، مستقیماً در ساحات کار فعالیت کنند.

در این نظر سنجی که نتایج آن روز یک‌شنبه نشر شد، آمده که یک تعداد از سازمان‌ها توانسته اند، زمینۀ کار برای کارمندان زن از خانه را فراهم سازند و همچنان از طریق گفت‌وگو با رهبران محلی به طور جزئی و مشروط شماری از کارمندان زن بخش صحت و آموزش از ممنوعیت کار معافیت حاصل کرده اند.

در ادامه آمده که ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی بر دسترسی زنان افغان به خدمات محافظتی، کیفیت پاسخگویی و خدمات به آنان تاثیر گذار بوده است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان زنان از کار در بیشتر اداره‌های دولتی منع شدند و در سوم ماه جدی سال گذشته هم با صدور فرمانی کار زنان در اداره‌های غیردولتی منع شد.

سه روز پیشتر از این فرمان، دستور منع رفتن دختران افغان به پوهنتون‌ها نیز صادر شده بود.

کمیتۀ سویدن برای افغانستان گفته که طالبان باید سرمایه گذاری در آموزش را به‌عنوان جزء حیاتی توسعۀ افغانستان در اولویت قرار دهند، در غیر آن به گفتۀ این کمیته، محرومیت از دسترسی به آموزش برای نیمی از جمعیت به شدت مانع پیشرفت افغانستان خواهد شد.