طرف‌های درگیر در سودان به آتش بس ۲۴ ساعته توافق کردند

تعدادی از جنگجویان سودانی

پس از آنکه کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر گفتند٬ هزاران داوطلب که در امور بشری آموزش دیده اند، آماده کمک به نیازمندان در سودان هستند، جنرال های رقیب در سودان، ناوقت روز سه شنبه به آتش بس۲۴ ساعته توافق کردند.

اما درگیری ها در شهر خرطوم پایتخت سودان همچنان ادامه داشت و مشخص نیست که آیا این آتش بس رعایت خواهد شد، یا خیر؟

گفته می شود که پس از چهار روز درگیری های شدید، ساعت شش شام سه شنبه به وقت محلی، آتش بس تایید شد.

فرید ایوار، رئیس هیئت کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر به روز سه شنبه(۱۸ اپریل) از طریق یک کنفرانس ویدئویی از ژینو به خبرنگاران گفت، متأسفانه که وضعیت موجود در سودان اجازۀ عملکرد به دواطلبان را نمی دهد.

سودان در جریان چندین روز گذشته صحنه درگیری های خونین بوده است

ایوار از همه طرف های درگیر در سودان خواست تا یک دهلیز امن را برای کمک های بشری ایجاد کنند.

درگیری های مسلحانه در سودان از روز شنبه آغاز شده است

الساندرا ولوچی(Alessandra Vellucci) سخنگوی ملل متحد نیز به روز سه شنبه گفت که در حال حاضر این سازمان ۸۰۰ کارمند بین المللی و ۳۲۰۰ کارمند محلی در سودان دارد.

در این حال ایالات متحدۀ امریکا، به روز سه شنبه بار دیگر در مورد وضعیت امنیتی و تلفات افراد ملکی در سودان ابراز نگرانی کرد.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در شهر کرویزاوا(Karuizawa) در جاپان به خبرنگاران گفت:

"البته ما نگرانی عمیق در مورد وضعیت کلی امنیتی داریم، زیرا بر افراد ملکی تاثیر می گذارد، همانطوری که بر دیپلومات ها و بر امدادگران تاثیر می گذارد. برنامه جهانی غذا مجبور شد تا عملیات خود را به حالت تعلیق درآورد، سه تن از افراد آن کشته شدند. عواقب آن برای مردم سودان، که به شدت به کمک های ارائه شده توسط برنامه جهانی غذا نیاز دارند، به طور بالقوه، وحشتناک است و تنها روی ضرورت دستیابی به آتش بس تأکید می کند."

درگیری ها در سودان، بین عبدالفتاح البرهان، رهبر اردوی آن کشور و محمد حمدان دقلو، معاون او که قوماندانی شبه نظامیان موسوم به" نیروهای پشتیبانی سریع" را بر عهده دارد، روز شنبه زمانی آغاز شد که در مورد تلاش ادغام "نیروهای پشتیبانی سریع" در تشکیل اردوی منظم سودان، اختلافات به وجود آمد.