امینه محمد: کنفرانسی برای بحث روی احتمال برسمیت شناختن طالبان در دوحه برگزار می‌شود

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد می‌گوید که قرار است انتونیو گوتیرش سرمنشی این سازمان کنفرانسی را در دوحه برای بحث روی احتمال به رسیمت شناختن طالبان برگزار کند.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید که این کنفرانس در اول ماه می با اشتراک نماینده‌های ویژه کشورها برای افغانستان برگزار خواهد شد.

او که دوشنبه در پوهنتون پرینستون امریکا در مورد تجاربش از دیدارهایش با مقام‌های طالبان صحبت می‌کرد افزود که به رسیمت شناختن طالبان به مسئولیت پذیری این گروه کمک خواهد کرد.

خانم محمد همچنان گفت که امیدوار است که با این گفتگو گام‌های کوچک پیدا شود تا آنان را در مسیر به رسیمت شناختن طالبان بازگرداند.

امینه محمد در مورد این که آیا سازمان ملل، طالبان را به رسیمت خواهد شناخت یا نه، اظهار بی‌خبری کرد اما تاکید کرد که باید بحث‌ها آغاز شود زیرا به گفته او طالبان واضحاً خواستار به رسمیت شناخته شدن اند.

پس از برگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، هیچ کشوری هنوز حکومت سرپرست طالبان را به رسیمت نشناخته است.

در همین حال زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان هم گفته که سرمنشی سازمان ملل متحد در اول ماه می نشستی را در مورد افغانستان در دوحه پایتخت قطر میزبانی خواهد کرد.

خلیلزاد دیشب در رشته تویت‌های پیشنهاداتی را هم مطرح کرده که نخستین آن اجرای توافقنامه دوحه است.

او تدوین یک استراتیژی را برای تطبیق این توافقنامه و ارزیابی شرایط مربوط را مهم خوانده و گفته که برای این استراتیژی لازم است که سایر شرکت کننده‌های این نشست با طالبان هم گفتگو کنند.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته اند.