تبصره برخی از نشریه های جهان در مورد افغانستان

آرشیف- برخی از روزنامه های جهان

روزنامه ایندیپندنت چاپ بریتانیا به سخنان تازه امینه محمد معاون سرمنشی ملل متحد اشاره کرده که گفته سرمنشی این سازمان در آینده نزدیک در مورد امکان به رسمیت شناختن حکومت طالبان با نمایندگان جهان صحبت خواهد کرد.

در مطلب آمده که پیش از اظهارات امینه محمد، سازمان ملل متحد هشدار داده که ممکن است در ماه می از افغانستان خارج شود.

بعد از آنکه طالبان بر کار کارکنان محلی زن در اداره های ملل متحد در افغانستان ممنوعیت وضع نمودند، ملل متحد به تمامی۳۳۰۰ کارمند خود به شمول ۶۰۰ زن دستور داد که به رسم اعتراض در خانه های خود بمانند و سر کار نیایند.

اما به نوشته روزنامه خانم محمد گفته که طالبان با جدیت خواهان به رسمیت شناختن می‌باشند و می‌توان از این خواست آنها همچون وسیله فشار بر آنها استفاده کرد.

رئیس برنامه انکشافی ملل متحد آخیم اشتاینر هم گفته است که ملل متحد با تصمیم دشوار روبه روست؛ اما او افزوده وقتی که افغانستان را بدون جامعه جهانی تصور می‌کند تصاویر میلیون‌ها دختر و پسر جوان، پدران و مادرانی که نان برای خوردن نخواهند داشت، پیش چشمش نقش می‌بندند.

مجله تایم هم از سخنان آقای اشتاینر اقتباس آورده است که طالبان به یک تعداد زنان در برخی از بخش‌ها اجازه کار داده اند.

اما به اساس یک گزارش ملل متحد که در همین هفته منتشر شد برای بهبود اقتصاد ورشکسته افغانستان کار زنان اهمیت حیاتی دارد.

در بخش دیگر مطلب مجله تایم می‌خوانیم که برگشت طالبان به قدرت بعضی علائم رشد اقتصادی را با خود دارد از جمله افزایش صادرات، حفظ ارزش پول افغانی و کاهش تورم.

اما به نوشته مجله درآمد سرانه کاهش یافته به طوری که از ۳۵۹ دالر در سال ۲۰۲۲ به ۳۴۵ دالر در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت.

مجله می‌نویسد که یک منبع کمرنگ امیدواری این است که طالبان به یک تعداد محدود زنان در بخش تعلیمات طبی، تعلیمی و تجارت های کوچک تحت شرایط خاص اجازه کار داده اند. آنها همچنان مانع کمک رسانی بشری ملل متحد نشده اند، اما به گفته مجله تایم طالبان با صدور فرمان های پیهم وضعیت را مکدر می‌سازند.

مجله می افزاید که طالبان وعده کرده بودند که موقف معتدلی را دنبال خواهند کرد و به اقدامات حکومت اول شان در سال های ۱۹۹۰ بر نخواهند گشت.

اما در ادامه آمده که بعد از بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱ طالبان اقدامات بسیار محدود کننده را بر مردم تحمیل کرده اند.