بانک توسعه آسیایی تمویل پروژه‌های زیربنایی در افغانستان را متوقف کرده است

بانک توسعه آسیایی گفته است که به دلیل ادامۀ نظارتش از وضعیت در افغانستان، تمویل پروژه‌های زیر بنایی را در این کشور متوقف کرده است.

اما یک سخنگوی دفتر مرکزی این بانک در مانیلا، پایتخت فیلیپین گفته که به کمک در بخش نیازمندی‌های بشری افغانستان متعهد استند.

او به روزنامۀ هندو گفته است که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱، این بانک تمویل برخی از پروژه‌های زیربنایی بزرگ را متوقف کرد و چون که یکجا با سهم دارانش و دیگر ذینفعان به ارزیابی وضعیت افغانستان به گونۀ منظم ادامه می‌دهد، موقفش را تا کنون تغییر نداده است.

بانک توسعه آسیایی در ماه جنوری پارسال کمک بشردوستانۀ چهار صد و پنج میلیون دالری را به افغانستان اعلام کرد.

این بانک افزوده است که پول اختصاص داده شده از طریق ادارۀ توسعه‌ای سازمان ملل متحد، برنامۀ جهانی غذا، ادارۀ خوراکه و زراعت سازمان ملل متحد و صندوق کودکان ملل متحد در بخش‌های امنیت غذایی و عرضه خدمات صحی و آموزشی در افغانستان مصرف می‌شود.

بانک توسعه آسیایی در زمان حکومت به رهبری اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان تمویل برخی از پروژه‌های بزرگ را تعهد کرده بود.

صدور پنجصد کیلوات برق از آسیای مرکزی به افغانستان، پاکستان و هند و انتقال خط لولۀ گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند، "تاپی" مشمول این پروژه‌ها می‌شوند.

آگاهان امور اقتصادی این پروژه‌ها را برای رشد اقتصاد افغانستان و اتصال این کشور با کشور‌های منطقه مهم می‌خوانند.

خط لولۀ گاز ترکمنستان بیش از یک هزار و هشتصد کیلومتر طول دارد. با تکمیل شدن این پروژه، سالانه حدود ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل خواهد شد و افغانستان هم روزانه تا صد میلیون متر مکعب گاز دریافت خواهد کرد.

بیشتر در این باره: مقامات طالبان در مورد امنیت پروژه تاپی و اجرایی شدن آن با ترکمنستان گفتگو کردند

بانک توسعه آسیایی در ماه مارچ پارسال از تمویل پروژه تاپی دست کشید. بخشی از کار‌های این پرژوه در اواخر حکومت اشرف غنی آغاز شده بود.

بانک جهانی نیز که از تمویل کنندگان پروژه‌های بزرگ در افغانستان بوده، در ماه اسد سال ۱۴۰۱ از توقف تمویل پروژه انتقال برق به افغانستان و پاکستان موسوم به کاسا یک هزار خبر داد.

این بانک هنگام اعلام تصمیمش در این مورد گفت که به بخش‌های دیگر از جمله معارف، زراعت و صحت در افغانستان باید زیاد توجه شود.

هرچند مقامات حکومت طالبان چند بار گفته اند که برای رشد اقتصادی افغانستان و ایجاد فرصت‌های کاری برای مردم، تمویل پروژه‌های بزرگ دوران حکومت قبلی از سر گرفته شود، هنوز درخواست‌شان پذیرفته نشده.

هنوز هیچ کشوری حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که اگر طالبان به کارمندان زن افغان در این سازمان اجازه کار ندهند، شاید در ماه می در مورد خروج از افغانستان تصمیم دلخراش بگیرد.