حامد کرزی و داکتر عبدالله خواهان گشایش نهادی های تحصیلی دختران شدند

داکتر عبدالله عبدالله و حامد کرزی در کابل

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان می گوید که بسته بودن در های مراکز آموزشی به روی دختران و ممنوعیت کار زنان مانع بزرگ در برابر پیشرفت و خودکفایی کشور است.

آقای کرزی دیشب در یک رشته تویت ها به مناسبت عید از حکومت طالبان خواسته است هر چه زودتر در های مکاتب و پوهنتون ها را بگشاید و زمینۀ برگشت زنان را به کار٬ فراهم کند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در پانزدهم ماه آگست سال ۲۰۲۱، دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب منع شدند.

در ماه دسمبر سال ۲۰۲۲، حکومت طالبان دانشجویان دختر را از رفتن به پوهنتون ها نیز منع کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی نظام جمهوری مخلوع افغانستان هم دیشب در رشته تویت ها نوشته است که برای حل مشکلات در کشور لازم است به خواست های اساسی به گفته اش اکثریت مردم مثل حق تحصیل و کار دختران و زنان رسیدگی شود.

حکومت طالبان در ماه دسمبر پارسال زنان افغان را از کار کردن در اداره های داخلی و خارجی غیردولتی منع کرد.

سپس یوناما در پنجم ماه اپریل اعلام کرد که حاکمان کنونی افغانستان به سازمان ملل متحد گفته اند که هیچ زن افغان اجازۀ کار با این سازمان را ندارد.

حکومت طالبان گفته است که ممنوعیت کار زنان افغان در سازمان ملل متحد موضوع «ارزش داخلی افغانستان» است و گفته است که باید تمامی جوانب به این اقدام احترام کنند.

این در حالی است که ممنوعیت آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان در افغانستان، برای آیندۀ این کشور بسیار زیانبار توصیف شده است.