اتاق تجارت سازمان سارک خواهان استفاده از ظرفیت ها برای توسعهٔ تجارت در منطقه شد

تصویر آرشیف: لاری های تجارتی پاکستان که اموال را به افغانستان منتقل می کنند

افتخار علی مالک، رییس اتاق تجارت و صنایع سازمان (سارک)، خواهان تقویت اتصال منطقه ای میان کشور های عضو این سازمان شده است.

او به ویژه بر گشایش مسیر افغانستان تأکید کرد.

آقای مالک به روز جمعه در نشست به اشتراک تعدادی از تاجران در اسلام آباد گفت که یک - سوم تجارت بین الافغانی در منطقه جریان ندارد. به این معنا که از شصت و هفت در صد تجارت استفاده نشده است.

سازمان همکاری منطقه یی جنوب آسیا( SAARC )در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد.

هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نیپال، مالدیو، بوتان و افغانستان کشور های عضو این سازمان اند.

هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نیپال، مالدیو، بوتان و افغانستان کشور های عضو سازمان سارک اند

چین و ایران کشور های ناظران بوده که آرزوی عضویت در آن را دارند.

رییس اتاق تجارت و صنایع سارک می گوید که افغانستان به عنوان پل تجارتی میان آسیای مرکزی و جنوب آسیا و حتی شرق میانه حائز اهمیت بوده و امروزه افغانستان حیثیت دروازه ای را دارد که نفت و گاز آسیای میانه را به کشور های جنوب آسیا رسانده می تواند.

به گفته افتخار علی مالک، انکشاف تجارت میان کشورهای عضو همکاری منطقه یی آسیای جنوبی سارک منجر به رشد اقتصادی و جلوگیری از فقر در منطقه خواهد شد.

خانجان الکوزی

همزمان، خان جان الکوزی، عضو هیئت رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، تاکید می کند که همکاری پاکستان برای اتصال جنوب آسیا با تمام کشورهای آسیای میانه ضروری است.

او می گوید که اسلام آباد در این رستا طوریکه لازم است همکاری نمی کند.

به گفته خانجان الکوزی ، اگر مسایل سیاسی بین هند و پاکستان حل شود و کل کشور های منطقه بر اساس اصول تجارت باهم توافق کنند، کشور های منطقه واقعا غنی می شوند و همچنان تجارت و صنعت نیز رشد می کند.

اما او از تلاش های جدید چنین سخن گفت:

«هند، ایران و حتی کشور ها مانند ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان که با بحیره کسپین شریک اند، تلاش دارند که آسیای مرکزی از راه چاه بهار با کشور های جنوب آسیا وصل شود. گرچه این راه به کشور های که در شمال ایران با بحیره کسپین وصل اند، تا حدی نزدیک است. امانزدیک ترین راه برای کشور های مانند، ازبکستان، قرغیزستان و تاجکستان همین راه کراچی است. »

پاکستان که در حال حاضر با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه است، تلاش های خود را برای افزایش تجارت از طریق افغانستان به آسیای مرکزی افزایش داده است.

کابینه پاکستان هفته ها پیش، تصمیم گرفت تا عبورگاه انگور اده در افغانستان را به سطح یک بندر تجارتی ارتقا دهد.