وزیران زراعت "گروه۷" خواستار تمدید و اجرای توافقنامه صادرات غله جات اوکراین شدند

بیرق های کشورهای گروه۷

وزیران زراعت (گروه۷)، هفت کشور صنعتی پیشرفتۀ جهان، روز یکشنبه خواستار تمدید و اجرای کامل توافقنامه مهم صادرات غله جات اوکراین از بحیرۀ سیاه شدند.

این توافقنامه با میانجیگری ملل متحد و ترکیه در ماه جون گذشته در استانبول امضا شد و به اوکراین اجازه می‌دهد بیش از ۲۷ میلیون تن غلات را از چندین بندر خود در بحیرۀ سیاه صادر کند.

اما روسیه که به کشور همجوار خود اوکراین در فبروری سال ۲۰۲۲، حمله کرد و مصروف جنگ در این کشور است در واکنش شدید خود گفته است که اجازه نخواهد داد این توافقنامه پس از ۱۸ می ادامه یابد، چون به گفته مسکو فهرستی از خواسته‌ها برای تسهیل صادرات غله و کودهای کیمیاوی روسیه برآورده نشده است.

اعلامیه وزیران زراعت گروه۷ کشور که بعد از نشست دو روزۀ آنها در شهر میازاکی جاپان صادر شد بر اهمیت این توافقنامه تاکید کرده می‌گوید که این کشورها از تمدید، گسترش و اجرای کامل این توافقنامه حمایت می‌کنند.

اعلامیه می‌افزاید که گروه۷ استفاده ابزاری روسیه از غذا برای بی‌ثبات سازی و اهداف جیوپولیتیک را محکوم و برتعهد خود در راستای همبستگی و حمایت از مردم آسیب پذیر تاکید می‌کند.

وزیران زراعت گروه۷ می‌گویند که آنها آماده هستند تا در بازسازی اوکراین از جمله دور کردن ماین‌ها از زمین‌های زراعتی و بازسازی زیربنای زراعتی این کشور همکاری کنند.

سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه قرار است هفته جاری در بارۀ توافقنامه صادرات غلۀ اوکراین از بحیرۀ سیاه با انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد در نیویارک بحث و گفتگو کند. روسیه و اوکراین پیش از جنگ از بزرگترین صادر کنندگان گندم و جو در جهان بودند.

توافقنامۀ صادرات غله از بحیره سیاه که قرار بود برای مدت ۱۲۰ روز تمدید شود در ماه مارچ گذشته فقط برای شصت روز تمدید شد.