انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه های جهان

یک تعداد از رسانه های غربی در مورد بیانات وزارت دفاع امریکا مطالبی را به نشر رسانده اند که گفته است طالبان یک رهبر شاخه خراسان گروه دولت اسلامی داعش را کشته اند که در جریان خروج قوای امریکا از افغانستان در میدان هوایی کابل انفجار را طرحریزی کرده بود. در این انفجار بیش از ۱۷۰ نفر افغان و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شده بودند.

روزنامه واشنگتن تایمز در همین مورد از قول مقامات وزارت دفاع امریکا نوشته است که گفته اند در کشته شدن این رهبر داعش امریکا دست نداشت. پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا هویت شخص کشته شده را هم افشا نکرده است.

روزنامه حمله کننده انتحاری بر میدان هوایی کابل را عبدالرحمن لوگری یاد کرده است. او زمانی که طالبان در حال تصرف تمام افغانستان بودند و زندان‌های حکومت قبلی فرو ریختند، از زندان آزاد شد. او در میدان هوایی کابل در بیرون دروازه‌ای مواد انفجاری بسته در بدن خود را انفجار داد که امریکایی ها متحدان افغان خود را از طریق آن بیرون می کردند.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا نیز در همین مورد مطلبی را به نشر رسانده و از قول پدر یکی از سربازان امریکایی که در این انفجار کشته شده نوشته است که می‌گوید او و همسرش یک و نیم سال در ماتم فرزند ۳۱ ساله خود نشسته بودند و کشته شدن یک رهبر نامعلوم داعش به آنها کمک نمی‌کند.

روزنامه واشنگتن پست در مورد موج هوای گرم که بسمت افغانستان در حرکت است و شاید این کشور را با گرمای بسیار شدید مواجه کند، هشدار می‌دهد.

روزنامه به یک تحقیقات اخیر پوهنتون برستون بریتانوی اشاره می‌کند که گفته است گرمای بی سابقه، افزایش نفوس، محدود بودن خدمات طبی و کمی منابع انرژی افغانستان و بعضی از کشورهای امریکای مرکزی را با خطر جدی روبه‎رو خواهد ساخت.

روزنامه می‌افزاید که تحقیق کننده پوهنتون برستون وضعیت افغانستان را از همه بیشتر نگران کننده خوانده است. او در این بخش کمبود منابع انرژی، سرعت افزایش نفوس و پیش‌بینی گرمای بی‌سابقه که قبلاً هم این کشور آنرا تجربه کرده دلیل این نگرانی می‌شمارد.

به گفته ملل متحد تکیه بر معیشت زراعتی، پیشرفت بطی اقتصادی و ده ها سال جنگ تغییر اقلیم در افغانستان را سریعتر و آسیب پذیر تر ساخته است و این عوامل در کاهش مواد خوراکی هم نقش عمده دارند.

هم اکنون بسیاری مناطق در افغانستان با خشکسالی مواجه اند که در نتیجه آن هم اکنون هم تعداد مردم بیجا شده داخلی در افغانستان بیشتر شده.

از سوی دیگر بعد از برگشت طالبان به قدرت بی بضاعتی و گرسنگی در افغانستان بیشتر شده و تعداد افرادی که به کمک‌های عاجل نیاز دارند هر روز بیشتر می‌شود.