نامه سرگشاده به شرکت کننده های نشست دوحه: از آنچه به طالبان مشروعیت میدهد، اجتناب شود

بیرق طالبان

در آستانه نشست دوحه، جامعه مدنی افغانستان دیروز یکشنبه طی نامه‌ای سرگشاده از شرکت کنندگان در نشست از جمله سازمان ملل خواستند تا از هرگونه تعامل با طالبان خودداری کنند.

این مدافعان زنان و حقوق بشر و نزدیک به ۳۰ نهاد رسانه‌ای در نامه گفته اند که از آنچه به طالبان مشروعیت می‌دهد، باید اجتناب شود.

در این نامه که به رسانه‌ها ارسال شده، از سازمان ملل متحد خواسته شده که فوراً همه طرح‌ها را لغو کند، حتی اگر گام‌های کوچک برای مشروعیت بخشیدن به رژیم طالبان باشد.

در این نامه آمده که رژیم طالبان به طور سیستماتیک حقوق بشری همه مردم افغانستان را زیر پا گذاشته و اقدامات روزمره علیه زنان و مردان از تمامی اقوام را می‌توان جنایت علیه بشریت تلقی کرد.

فعالان مدنی و حقوق زنان نیز در این نامه سرگشاده درخواست کرده که سازمان ملل متحد باید تضمین کند که حقوق بشری همه افغان‌ها در انجام وظایف‌شان رعایت شود و مهمتر از همه، موضوع رعایت و حمایت از حقوق زنان و دختران باید تامین شود.

از آگست سال ۲۰۲۱، زمانی که طالبان کنترل افغانستان را دوباره به دست گرفتند، محدودیت‌های گسترده‌ را بر کار ُ آموزش و تحصیل زنان و دختران، اعمال کرده اند.

مقام های حکومت طالبان تا کنون در مورد نامه سرگشاده جامعه مدنی افغانستان چیزی نگفته است.