ایروایشیا رویو: اپوزیسیون افغان بسیج می‌شوند

اندپندنت
نشریۀ انلاین اندپندنت به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجۀ چین توجه کرده، از قول خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته که چین از طالبان خواسته تا سیاست‌های شان را در قبال زنان و دختران افغان اصلاح و نگرش قاطع‌تر در مبارزه با تروریزم اتخاذ کنند.

به نوشتۀ نشریه، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین دیروز (۱۰ می) در کنفرانس توجیهی روزانه اش گفته که جامعه جهانی هنوز هم نگرانی‌ها و انتظارات زیاد از حکومت سرپرست طالبان دارد و امیدوار است که در سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و حفظ حقوق و منافع زنان و کودکان افغان، پیشرفت هایی بیشتر داشته باشد.

حدود ششصد روز می‌شود که طالبان دختران افغان را از آموزش در مکاتب متوسطه و لیسه ها محروم کرده اند. طالبان در دسمبر سال گذشته، دروازه های پوهنتون ها را به روی زنان و دختران افغان بستند.

اندپندنت می‌افزاید که عموماً چین از ابراز نظر در مورد سیاست‌های داخلی کشورهایی که می‌خواهد از آنها در برابر تسلط غرب استفاده کند، خودداری می‌کند.

ایروایشیا رویو
نشریۀ ایروایشیا رویو به تلاش‌های اخیر نیروهای مخالف طالبان پرداخته و در مقالۀ تحلیلی می‌نویسد که در حالیکه طالبان با حکومت‌داری دست و پنجه نرم می‌کنند، اپوزیسیون افغان بسیج می‌شود.

به نوشتۀ نشریه، اخیراً روی تحولات داخلی افغانستان، افزایش گروه های تروریستی فراملی فعال در آنجا و مشکلاتی که طالبان در تلاش اداره و تامین امنیت دارند، بیشتر تمرکز می‌شود، ولی تحول مهم دیگری هم در رابطه با این کشور وجود دارد و آن اتفاقی است که هزاران کیلومتر دورتر از آن رخ داده است.

نشریۀ ایروایشیا رویو می‌افزاید که در ماه گذشته، بیش از سی فعال، خبر‌نگار، عالم دینی و مقام سابق حکومت افغانستان در شهر ویانا گرد هم آمدند، تا در مورد یک موضوع مشترک بحث کنند که مخالفت با طالبان بود. این دومین نشست از این گونۀ نمایندگان مخالفان طالبان در ویانا از ماه سپتمبر گذشته بود.

به نوشتۀ نشریه ایروایشیا رویو، این نشست در واشنگتن بی توجه باقی نماند. به نوشتۀ نشریه، در حالی که قصر سفید می‌خواهد افغانستان را نادیده گرفته و آنچه را که در سال ۲۰۲۱ میلادی در آنجا رخ داد فراموش کند، کانگرس امریکا تلاش می‌کند تا قصر سفید را پاسخگو، قرار دهد.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در بیانیه‌ای در توییتر آن کمیته نوشته که از تلاش‌های نیروهای ضد طالبان برای متحد شدن در برابر ظلم طالبان، به‌ویژه ظلمی که بر زنان، دختران و سایر افغان‌های متحد امریکا می‌شود، ستایش می‌کند.