دهقانان ولایات شمال افغانستان از هجوم ملخ‌ها به مزارع و کشتزار ها٬ نگران اند

تصویر آرشیف: هجوم ملخ ها به کشتزار ها

شماری از دهاقین در ولایت‌های شمالی افغانستان می‌گویند که نگران حملۀ ملخ‌ها به کشتزارها و محصولات‌شان هستند .

عبدالستار، یکی از دهاقین ولایت بغلان می‌گوید، ملخ‌ها بخش زیادی از محصولات گندم و دیگر کشتزارهای او را نابود کرده اند:

"خیلی از محصولات ما را خوردند، زغر، جو و گندم کاشتیم. دولت (حکومت طالبان) باید غم این ملخ‌ها را بخورد و برای از بین بردن این ملخ‌ها راهی پیدا کند."

نجیب‌الله یکی دیگر از دهاقین ولایت بغلان می‌گوید، بر علاوۀ خشکسالی امسال حملۀ ملخ‌ها یک آفت دیگر برای محصولات‌شان است:

"امسال با تباهی روبه‌رو هستیم. ملخ حاصلات مان را می‌خورد. حاصلات ما تباه می‌شود. باران نیست و خشکسالی است و ما در این حالت چی کنیم."

بلال، باشندۀ ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب نیز از حملۀ ملخ‌ها به محصولات زراعتی‌ و درخت‌ هایش نگران است. او به رادیو آزادی گفت:

"سال قبل کمی گندم و جو حاصل داشتیم امسال آنقدر حاصلات نداریم اما بر درختان توت و درختان سبز حمله می‌کنند."

برخی از دهقانان میگویند که ملخ ها بر کشتزار ها حمله کرده و برخی محصولات زراعتی را خورده اند

این درحالیست که ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد اواخر هفتۀ گذشته در گزارشی گفته بود که در ولایات شمالی بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، کندز، سمنگان، سرپل و تخار و قسمتی از ولایت غور ملخ‌های مراکشی در حال رشد را مشاهده کردند.

عبدالستار دهقان از بغلان: خیلی از محصولات ما را خوردند، زغر، جو و گندم کاشتیم٬ همه را ملخ ها خوردند

در همین حال برخی دیگر از دهاقین در ولایت‌های شمالی کشور در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند که هرچند تا اکنون ملخ‌ها را در مزارع‌شان ندیده اند، اما نگران اند که اگر ملخ‌ها در هفته‌های آینده به کشتزارهایشان حمله کنند، محصولات‌شان از بین خواهد رفت.

ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد گفته، در مناطق شمالی افغانستان ملخ‌های مراکشی مطابق به شرایط محیط در مناطق مرتفع بین ماه‌های می و جون تخمه گذاری می‌کنند و ملخ‌های جوان سال بعد در اواخر مارچ از تخم بیرون می‌آیند و شروع به تغذیه از علف‌های اطراف می‌کنند.

حکومت پیشین افغانستان برای کمک به دهقانان کمپاین مبارزه با ملخ را برخی از ولایات شمال از جمله در بلخ راه اندازی کرده بود.

این اداره افزوده، اما امسال رشد چوچه‌های ملخ‌ها زودتر از حد معمول بوده است.

این اداره گفته است که رشد ملخ مراکشی در افغانستان یک نگرانی بزرگ است، چون به گفتۀ این اداره، ملخ مراکشی بیش از ۱۵۰ نوع گیاه و محصولات درختی را می‌خورد که اکثریت آن در افغانستان رشد می‌کند.

ریچارد ترنکارد، نمایندۀ ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته، این یک تهدید بزرگ برای دهاقین و کل کشور است.

هرچند تلاش کردیم با مقامات وزارت زراعت حکومت طالبان و اقدامات آنها در برابر این خطر بپرسیم، اما تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

اما ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد گفته است، با شرکایش و افراد محلی به روش سنتی در تلاش کنترل رشد این ملخ‌ها هستند، اما به دلیل کمبود مواد کیمیاوی این بسنده نیست.