ایران سال گذشته از دریای هیرمند ۲۷ میلیون متر مکعب آب دریافت کرده است

تصویر آرشیف: دریای هلمند

درحالی که بحث ها روی حقابه ایران همچنان ادامه دارد٬ یک مقام ایرانی گفته است که در سال گذشته ایران یک بخش کوچکی از حقابه یی خود را که باید از افغانستان دریافت کرده است.

حسن کاظمی قُمی سفیر و نماینده ویژه ایران در کابل به خبرگزاری تسنیم ایران گفته است که کشورش در سال گذشته تنها حدود ۲۷ میلیون مترمکعب آب از دریای هیرمند دریافت کرده است.

آقای کاظمی قُمی تأکید کرده است که براساس معاعده هیرمند، باید سالانه باید ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شود.

او افزوده است که اجرایی‌کردن حق‌آبۀ هیرمند بر اساس معاهده سال ۱۳۵۱، از دغدغه‌ها و اولویت‌های دستگاه دیپلماسی ایران است.

مقام‌های وزارت انرژی و آب حکومت طالبان بارها گفته اند که می‌خواهند با در نظر گرفتن منافع ملی کشور مشکل موجود را از راه تفاهم حل کنند.

اخیراً حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران گفت که در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در حاشیۀ نشست سمرقند در بارۀ منابع آبی "دریای هیرمند" مورد مناقشه ایران و افغانستان گفتگو کرده است.

وزیر خارجۀ ایران نوشته است که کشورش از حقابۀ خود کوتاه نخواهد آمد و مقام‌های طالبان هم بر پابندی خود به حقابۀ ایران تأکید کرده اند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در اظهاراتی پیرامون جنجال حقابه ایران گفته است که کمبود آب در افغانستان ناشی از خشکسالی های پی در پی است.