هشدار سازمان ملل؛ با گرم شدن هوا بیماری « تب دنگی» در افغانستان افزایش می‌یابد

افراد مبتلا به تب دنگی به مراقبت های جدی صحی نیاز دارند

سازمان صحی جهان (دبلیو، اچ، او) می‌گوید، با شروع فصل بارندگی موارد ابتلا به بیماری تب دنگی در افغانستان افزایش خواهد یافت.

دفتر این سازمان در افغانستان روز یک‌شنبه در رشته توییت‌هایی اعلام کرده که ۳۰۰ داکتر، نرس و تکنیشن لابراتوار را به شمول ۶۵ کارمند صحی زن از ۱۸ شفاخانه و ۲۵۰ مرکز صحی در ولایت‌های کنر، لغمان، نورستان و ننگرهار برای رسیده گی به بیماران تب دنگی٬ برنامه آموزشی سه روزه فراهم کرده است.

تب دنگی یا تب استخوان شکن یک عفونت ویروسی است که از پشه‌های آلوده به افراد سرایت می‌کند و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر رشد می‌کند.

بیشتر افرادی که به تب دنگی مبتلا می‌شوند، علائمی ندارند، اما در نزد برخی از افراد، شایع ترین علائم آن تب بالا، سردردی، جان درد، حالت تهوع و مشکلات جلدی است.

بیشتر بیماران در جریان ۱ تا ۲ هفته بهبود می‌یابند اما برخی از افراد مبتلا به دنگی شدید هستند و نیاز به مراقبت در شفاخانه دارند و در موارد شدید، تب دنگی می تواند کشنده باشد.

داکتر ها و نرس ها برای رسیده گی بهتر به بیماران مبتلا به تب دنگی٬ از سوی سازمان ملل آموزش دیده اند

سازمان صحی جهان گفته که هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد و تشخیص زودهنگام و دسترسی به مراقبت‌های صحی مناسب تا حد زیادی میزان مرگ و میر افراد مبتلا به تب دنگی شدید را کاهش می‌دهد.

علامه افغان جوان که بیماری تب دنگی را سپری کرده می گوید داکتران برای بهبودی اش از این بیماری فقط داروهای ضد درد تجویز کردند و تاکید شان برای این بوده که مایعات زیاد بنوشد، ویتامین سی بگیرد و غذای مناسب بخورد.

او روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد علایم این بیماری چنین توضیح داد:

" اول وضعیت ام بسیارخراب بود بسیار تب شدید داشتم پس از آن بسیار کمر و پاهایم را درد گرفت اصلا راه رفته نمی توانستم سرم گیچ می رفت همچنان مزه دهانم از بین رفت و مزه هیچ غذایی را تشخیص داده نمی توانستم رفتم و آزمایش خون دادم در نتیجه ویروس دنگی مثبت بود و داکتر گفت این ویروس در نزد من مثبت است و مرا پشه دنگی گزیده است."

داکتر جواد نوری: وقایه بیماری فقط جلوگیری از پشه است، استفاده از پشه خانه‌ها، استفاده از مرهم‌هایی که ضد پشه هستد

اما چگونه می توان خطر ابتلا به تب دنگی یا استخوان شکن را کاهش داد؟

داکترجواد نورزی، متخصص داخله در صحبت با رادیو آزادی در مورد وقایۀ آن چنین گفت:

"وقایه آن فقط جلوگیری از پشه است، استفاده از پشه خانه‌ها، استفاده از مرهم‌هایی که ضد پشه هستد بدن چرب شود و دواپاشی خصوصا در مناطق گرمسیر، گرفتن مایعات و اخذ ویتامین سی و در صورت مبتلا شدن روحیه را از دست ندادن، این طریقه‌ها کمک کننده هستند."

شرافت زمان، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ کاهش یا افزایش واقعات تب دنگی در سال جاری در افغانستان پاسخ نداد.

پیش از این سازمان صحی جهان گزارش داده بود که تنها در ولایت ننگرهار، ۶۴ واقعۀ این بیماری در تابستان سال گذشته میلادی به ثبت رسیده بود.

بر اساس معلومات سازمان صحی جهان، حدود نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به تب دنگی هستند و تخمین زده می‌شود که سالانه ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون عفونت رخ می‌دهد.