یک سرباز استرالیایی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان محاکمه می‌شود

آرشیف - دو تن از نیروهای ویژه استرالیا در جریان یک عملیات نظامی در ولایت ارزگان افغانستان. 18 نوامبر 2010

بن رابرتز سمیت سرباز نیروهای ویژه استرالیا که به حیث یک قهرمان مورد تمجید قرار گرفته و بلندترین افتخار نظامی آن کشور را به خاطر حمله بر دو پوستۀ ماشیندار طالبان در سال ۲۰۱۰ میلادی، در جریان پنجمین دور ماموریت خود در افغانستان دریافت کرده، به اتهام ارتکاب جرایم جنگی، فردا پنجشنبه (اول جون) محاکمه خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این عسکر دریافت‌کننده مدال "شجاعت آشکار" در جریان استقرار در افغانستان، متهم به داشتن نقش در قتل غیرقانونی شش افغان است.

این اتهامات در مرکز پر مصرف‌ترین و دومین دوسیۀ طولانی مدت "افترا" در استرالیا قرار دارد و قرار است، فردا (پنجشنبه اول جون) در مورد آن قضاوت شود.

به گفتۀ کارشناسان، مصارف حقوقی این محاکمه بیش از ۲۵ میلیون دالر استرالیایی (۱۷ میلیون دالر امریکایی) می‌شود و ممکن است که جانب بازندۀ این دوسیه، محکوم به پرداخت آن شود.

این دوسیه بعد از آن آغاز شد که در سال ۲۰۱۸ میلادی روزنامه‌های استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالد، ایج و کانبرا تایمز مقالاتی را منتشر نموده، بن رابرتز سمیت را به استفاده غیرپذیرفتنی از زور در برابر افغان‌های غیرمسلح از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی متهم کردند.

پس از آن که گزارشی در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که بر اساس شواهد موثق، اعضای نیروهای ویژه استرالیایی ده‌ها زندانی غیرمسلح را در افغانستان کشته‌اند، حساسیت‌ها در مورد عملکرد اردوی استرالیا، افزایش یافت.

رابرتز سمیت، یکی از ۱۰۱ نظامی استرالیایی است که صلیب ویکتوریا را دریافت نموده اند و در سال ۲۰۲۰ میلادی برعلیۀ روزنامه‌ها به محکمه شکایت کردند که آنها را به اتهام دروغ به همدستی در جنایات جنگی متهم کرده اند.

جنرال آنگوس کمپبل لوی درستیز نیروهای دفاعی استرالیا

این در حالیست که لوی درستیز استرالیا، پیشنهاد کرده که افتخارات نظامی شماری از عساکر متهم به جرایم جنگی پس گرفته شود.

بر اساس معلومات رسانه ‌های محلی، جنرال آنگوس کمپبل لوی درستیز نیروهای دفاعی استرالیا روز سه‌شنبه (۳۰ می) پس از پیشنهاد پس گرفتن افتخارات نظامی شماری از عساکری که در افغانستان خدمت ‌کرده اند به دلیل ارتکاب جنایات جنگی، با سؤالات سخت در پارلمان آن کشور مواجه شد.

براساس‌ای بی‌سی نیوز، یک سناتور استرالیایی گفت که جنرال آنگوس کمپبل در خط مقدم جبهه در افغانستان حضور نداشته، بنابر این او نیز باید مدال خود را تسلیم کند.