روز جهانی منع استفاده از تنباکو؛ کریم: استفاده از سگرت شش هایم را خراب کرده است

عکس از آرشیف جنبه تزیینی دارد

"یک سگرت دو سگرت و سه سگرت آهسته آهسته معتاد به سگرت شدم و حالا سگرت می‌کشم از دست خودم عصبانی هستم نمی‌دانم که چکار کنم."

نام او کریم حکیمی است. علیرغم اینکه داکتران به او گفته بودند که سگرت او را به چندین بیماری مبتلا ساخته، اما او همچنان به این عمل ادامه داده و نتوانسته آن را ترک کند.

او به رادیو آزادی گفت:
"آسیب اخلاقی‌اش این است که نمی‌توانم در مجالس صحبت کنم، زیرا دهانم بوی سگرت می‌دهد و دندان‌هایم زرد شده، شش‌هایم خراب شده، در وقت ورزش نمی‌توانم بدوم، نمی‌توانم در جایی‌های بلند بالا بروم. رنگ جوانی‌ام را تغییر داده و ضررهای زیادی به من رسانده است."

امروز ۳۱ می، روز جهانی منع استفاده از تنباکو است.

از این روز توسط کشورهای عضو سازمان جهانی صحت به هدف مبارزه با تنباکو و مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از آن تجلیل می‌شود.

قانون جلوگیری استفاده از تنباکو در اماکن عمومی در افغانستان در سال ۱۳۹۲ خورشیدی تصویب شد که در آن گفته شده، هرکس از این قانون تخطی کند، ۳۰۰ افغانی جریمه خواهد شد.

در آن زمان بر اساس این قانون، پنجاه درصد افزایش تعرفۀ گمرکی بر واردات سگرت نیز وضع شده بود.

با آن هم علاوه بر کابل و ولایات، در کنار صدها دکان، سگرت فروشی‌های سیار نیز در کنار جاده‌ها وجود دارد و استفاده کنندگان سگرت، بدون اینکه به ضررهای آن به خود و دود آن به دیگران فکر کنند، می‌توانند در هر جا سگرت خریداری کرده و دود کنند.

داکتر قدرت‌الله، متخصص داخلۀ عمومی به رادیو آزادی گفت، ۴۰۰۰ مادۀ خطرناک در دود تنباکو وجود دارد:
"از میان ۴۰۰۰ مادۀ خطرناک موجود در تنباکو، ۴۰ مادۀ آن سبب سرطان می‌شود. سگرت، قیلون و چلم باعث خرابی شش‌ها، رگ‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود. کودکان نیز به دلیل دود تنباکو از سوی دیگران به بیماری‌های تنفسی مختلفی دچار می‌شوند. همچنین باعث مرگ ناگهانی در نوزادان تازه متولد شده می‌تواند."

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان نیز این روز را با شعار "ما به غذا نیاز داریم، نه تنباکو" تجلیل کرد.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت به رادیوآزادی گفت:
"از طرف وزارت صحت عامه برای جوانان در مورد ضررهای تنباکو معلومات داده شد."

اما آقای زمان در مورد اینکه در حال حاضر چه تعداد افراد در افغانستان از تنباکو استفاده می‌کنند و در مورد واردات یا صادرات آن به افغانستان چیزی نگفت.

سازمان جهانی غذا در توییتی به مناسبت روز جهانی منع استفاده از تنباکو اعلام کرد، در حالی که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان فاقد امنیت غذایی هستند، بیش از ۳ میلیون هکتار زمین در بیش از ۱۲۰ کشور جهان، برای کشت تنباکوهای کشنده استفاده می‌شود. حتی تنباکو بیشتر در کشورهایی کشت می‌شود که مردم آن از گرسنگی می‌میرند.

روز جهانی منع استفاده از تنباکو در سال ۱۹۸۷ میلادی برای مبارزه با تنباکو و مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از آن توسط کشورهای عضو سازمان جهانی صحت تصویب شد و همه ساله از سوی کارکنان صحی این کشورها تجلیل می‌شود.