واشنگتن پست: عسکر استرالیایی بازنده دوسیۀ افترای "جنایات جنگی" در افغانستان شد

واشنگتن پست
روزنامۀ واشنگتن پست با اشاره به قضیۀ یک عسکر نیروهای خاص استرالیایی می‌نویسد که عسکر عالی مقام استرالیایی در دوسیۀ افترای "جنایات جنگی" بازنده شد.

بن رابرتز سمیت یکی از ۱۰۱ نظامی استرالیایی است که صلیب ویکتوریا یکی از عالیترین مدال‌های شجاعت را دریافت کرده و به حیث قهرمان مورد تمجید قرار گرفته است.

واشنگتن پست می‌نویسد، تصمیم دیروز (اول جون) محکمۀ سیدنی، پایان دراماتیک دوسیه‌ای بود که بیش از ۱۰۰ روز شهادت‌های شگفت‌انگیز را در بر گرفت، بیش از ۱۵ میلیون دالر مصرف داشت و اتهامات تازه‌ای در مورد جنایات نیروهای خاص استرالیایی در افغانستان، مطرح کرد.

به نوشتۀ واشنگتن پست، این قضاوت یک پیروزی بزرگ برای روزنامه‌های سیدنی مارنیگ هرالد، ایج و کانابیرا تایمز و به گفته کارشناسان، برای خبرنگاری در استرالیا و منافع عامه بود. مدافعان قربانیان افغان نیز از این فیصله استقبال کرده، گفته اند که بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این جنایات، سزاوار دانستن حقیقت هستند.

تحقیقات چهار ساله معروف به گزارش بریتون در ۲۰۲۰ نشان داد که نیروهای خاص استرالیا ظاهراً ۳۹ زندانی غیرمسلح و ملکی را در افغانستان کشته اند.

واشنگتن پست می افزاید، آنتونی بیسانکو، قاضی محکمۀ فدرال شهر سیدنی گفته که رابرتز سمیت در جریان مدت خدمت خود در افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، اصول اخلاقی و قانونی جنگ را زیر پا گذاشته است. طور مثال او یک مرد غیرمسلح افغان را از صخره کوه پرتاب کرد و به سایر عساکر دستور داد که بر او تیراندازی کنند، او بر یک عسکر تازه اعزام شده و بی‌تجربه نیروهای خاص استرالیایی فشار وارد کرده بود تا یک مرد مسن و غیرمسلح افغان را به قتل برساند.

در ادامه می‌خوانیم که قاضی آنتونی بیسانکو، گفته که سمیت علاوه بر سایر جرایم، مرتکب قتل یک مردی با پای مصنوعی شده و به قدری سنگدل و غیرانسانی بود که پای مصنوعی او را با خود به استرالیا برده و عساکر دیگر را تشویق کرده که از آن به حیث جام نوشیدن مشروب (بیر) استفاده کنند.

رونامۀ واشنگتن پست می‌نویسد، رابرتز سمیت روز پنجشنبه در محاکمه شرکت نداشت و بعد از آن هم اعلامیه‌ای منتشر نکرده، اما براساس قوانین استرالیا، او اکنون مسئول پرداخت تمام مصارف حقوقی، همه طرف‌های این دوسیه است.

اندیپندنت
نشریۀ بریتانیایی اندپندنت به مشکل مهاجرین افغان در آن کشور پرداخته، می‌نویسد که اخراج هزاران افغان از هوتل‌ها، اعلام و هشدار داده شده که اگر هوتل‌ها را تخلیه نکنند، بزودی به افراد "متجاوز" تبدیل خواهند شد.

اندیپندنت می‌نویسد، به پناهندگانی که از طریق طرح‌ اسکان مجدد حکومت به بریتانیا آمده‌اند، گفته شده که باید جستجوی مسکن کرایی خصوصی را آغاز کنند، زیرا حکومت دیگر نمی‌تواند در زمینۀ مسکن با آنها کمک کند.

به نوشتۀ ایندیپندنت، همۀ ۸۰۰۰ افغانی پناهجو که در هوتل‌ها زندگی می‌کنند، تا پایان ماه می اخطار اخراج را دریافت کرده اند که به آنها سه ماه فرصت می‌دهد، تا از هوتل‌ها خارج شده و برای خود مسکن پیدا کنند.