حکومت طالبان پخش موسیقی را در مراسم عروسی ممنوع کرد

آرشیف - یک محفل عروسی در کابل. 09Mar2011

حکومت طالبان به مالکان تالارهای عروسی در کابل دستور داده است که از پخش موسیقی در مراسم عروسی و دیگر مراسم شادی خودداری کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در توییتی به روز شنبه هفتۀ جاری در توییترش نوشته است که "بر اساس دستور وزارت امر به معروف و نهی از منکر، محتسبین کابل از صاحبان تالارهای عروسی خواسته اند که از پخش موسیقی و انجام کارهایی که با قوانین اسلامی در تضاد است، خودداری کنند."

در این توییت آمده است که مسئولان این وزارت در نشستی با صاحبان این تالارها از آنان خواستند تا این مسئله را به گونۀ جدی رعایت کنند.

این وزارت در گذشته به گونۀ شفاهی به تالارهای عروسی توصیه کرده بود که در محافل عروسی از آوردن هنرمندان و آوازخوان‌ها خودداری کنند و همچنان پخش موسیقی در تالارهای مردانه ممنوع شده بود، اما اکنون بخش زنانۀ تالارها نیز حق پخش موسیقی را ندارند.

محمد فهیم ایوبی مسئول یکی از تالارهای عروسی در کابل گفت که هفتۀ گذشته این موضوع در جلسه‌ای که اتحادیۀ تالارهای عروسی با وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان داشته بیان شده است.

او می‌گوید که محفل عروسی باید بر اساس رسم و رواج‌ها با موسیقی و شادی برگزار شود و نباید جلو خوشی مردم گرفته شود:
"محفل‌های عروسی به خوشحالی و رسم و رواج زیباست که باید اجرا شود. بدون موسیقی امکان ندارد. در گذشته در بخش مردانه موسیقی زنده بود، مردم به شوق می‌آمدند. از وقتی پخش موسیقی ممنوع اعلام شده ما درست فعالیت نمی‌توانیم، هیچ دلگرمی نیست. مهمان‌ها بسیار کم شده است."

یکی از سالون های مجلل عروسی در شهر کابل - عکس از آرشیف

او می‌گوید، از زمانی که محدودیت‌ها بر تالارهای عروسی وضع شده، درآمد آنها کاهش داشته است و مردم به دلیل نبود برنامه‌های موسیقی کمتر در محفل‌های عروسی شرکت می‌کنند.

میر فرهادی یک باشنده شهر کابل می‌گوید که عروسی و محافل خوشی باید با ساز و موسیقی تجلیل شود، اما برعکس در این وقت برخی از مراسم بسیاربی برنامه شده است: "دیشب به یکی از محافل عروسی رفته بودم و محفل تا آخر بدون موسیقی ختم شد. محفل بسیار خاموش و آرام بود. محفل بدون موسیقی مثل ختم و خیرات است که برای میزبان و مهمان خوشایند نیست."

وضع این محدودیت‌ها تنها در کابل نیست، هفتۀ گذشته رئیس امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در ولایت هرات نیز به تالارهای عروسی ابلاغ کرده که از پخش موسیقی در بخش زنانۀ تالارهای عروسی نیز خودداری کنند.

هرچند در گذشته در این ولایت تنها در بخش مردانۀ آن موسیقی پخش نمی‌شد.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، طالبان حتا از پخش و نواختن موسیقی در عروسی داخل خانه نیز ممانعت کردند و در مواردی آلات موسیقی را شکستانده اند.

رادیو آزادی خواست تا از عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در این باره بپرسد اما او تا زمان نشر گزارش به تماس‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما طالبان بارها موسیقی را حرام خوانده اند. آنان در ابتدا پخش موسیقی در رسانه‌ها و پس از آن پخش موسیقی در رستورانت‌ها، موترهای مسافربری و موترهای شخصی را نیز منع کردند.

در دور اول حکومت طالبان موسیقی به گونۀ کامل ممنوع شده بود و همچنان پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در سال ۲۰۲۱ اکثریت هنرمندان و آوازخوانان با محدودیت‌های روبه‌رو شدند و بیشتر شان افغانستان را ترک کردند و یا به شغل دیگری روی آوردند.