وزارت خارجه امریکا تفاهمنامه‌ای را با "ائتلاف تخلیه افغان‌ها" امضا کرد

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا یکبار دیگر تأکید کرد که ایالات متحده امریکا به انتقال همکاران افغانش متعهد است.

در اعلامیه‌ای نشر شده از سوی وزارت خارجه امریکا آمده که آقای بلینکن روز دوشنبه تفاهمنامه‌‌ای را با ائتلاف تخلیۀ افغان‌ها (AfghanEvac) به هدف ادامۀ انتقال همکاران افغان امریکا و کمک به پناهندگان در آن کشور امضا کرده است.

آقای بلینکن در نشستی به همین مناسبت گفت:
"هنگامی که رئیس جمهور بایدن به طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان داد، متعهد شد که ایالات متحده به جابجایی و اسکان مجدد شرکای افغان ما ادامه دهد. ما مصمم هستیم – من مصمم هستم – به این تعهد عمل کنیم، درست مانند این گروه و با هم این کاری است که ما انجام می‌دهیم. "

آقای بلینکن در این مراسم گفت تا اکنون بیش از ۹۷ هزار افغان به امریکا انتقال یافته اند.

تخلیۀ افغان‌ها (AfghanEvac) ائتلافی متشکل از بیش از ۲۰۰ سازمان است که در کنار دولت ایالات متحدۀ امریکا برای حمایت از تلاش‌های جابجایی افغانان در امریکا کار می‌کنند.

شاون وندایور، مسئول این ائتلاف در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت، با آنکه کارهای قابل توجهی در زمینۀ انتقال همکاران افغان شان به امریکا صورت گرفته، اما تأکید کرد که به ادامه کار بیشتر در این زمینه نیاز است.

در همین حال مارا تکاچ، هماهنگ کنندۀ تلاش‌های جابجایی افغان‌ها در وزارت خارجۀ امریکا در مراسم امضای تفاهمنامه با ائتلاف تخلیۀ افغان‌ها از حذف فورم DS-157 به عنوان تلاشی برای کوتاه ساختن طی مراحل برنامۀ ویزۀ ویژه مهاجرت (اس آی وی) برای پناهندگان افغان یاد کرد.

شماری ازافغان‌هایی که در کشورهای همسایه منتظر بررسی پرونده‌های مهاجرت‌شان به امریکا هستند، می‌گویند، با تجدید تعهد امریکا برای انتقال افغان‌ها به آن کشور امیدواری‌شان بیشتر شده است.

عید محمد: امیدوار هستیم که دولت امریکا به قول و تعهد خود مبنی بر تخلیۀ ما از پاکستان عمل کنند

عید محمد حکیمی که از حدود نزدیک به دو سال در پاکستان بسر می‌برد در صحبت با رادیو آزادی خواهان عملی شدن هرچه زودتر این تعهدات شد:
"امیدوار هستیم که دولت امریکا به قول و تعهد خود مبنی بر تخلیۀ ما از پاکستان عمل کنند و ما را هرچه زودتر از بی‌سرنوشتی و از این انتظار طولانی و مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم رهایی بخشند."

همچنان ایمل حبیبی افغان دیگر که از یک سال بدینسو در پاکستان منتظر رسیدگی به پروندۀ مهاجرتش است، به رادیو آزادی گفت:
"نشست دیروز وزیر خارجۀ امریکا و امضای تفاهمنامۀ او با نهادهای مختلف یک موضوع بزرگ است باعث خوشحالی مهاجرین شده و امیدوار هستیم که جنبه عملی بگیرد."

ایالات متحدۀ امریکا در حالی برای انتقال افغان‌ها به آن کشور تجدید تعهد کرده که پیش از این شماری از افغان‌هایی که پرونده‌های ویزۀ خاص مهاجرت (اس آی وی)، پی ۱ و پی ۲ امریکا را دارند، از کندی در روند بررسی پرونده‌های شان شکایت کرده اند.