سیلاب‌ها در نقاط مرکزی افغانستان؛ آسیب دیده‌ها: «دار و ندار خود را از دست داده ایم»

یکی از دکانداران محلی در ولسوالی پسابند غور که دکانش در نتیجه سیلاب اخیر تخریب شده است

سیلاب های ویرانگر اخیر در برخی از مناطق بامیان، غور و دایکندی در مرکز افغانستان تلفات و خسارات زیادی را به مردم عادی وارد کرد.

دکان خوراکه فروشی عبدالقدیر ۳۷ ساله در بازار محلی قریه کاکری ولسوالی پسابند غور نیز طعمه این سیلاب ها شده است:

"به ارزش چهار الی پنج لک افغانی دکان داشتم، یک پایه یخچال داشتم همرای بطری آن، وقتیکه آب از دروازه داخل دکان آمده از پشت دکان بیرون کرده، همه را حیف میل کرده، همین اموال من که شیرین باب ، چای، بوره، گور، نبات، برنج و لوبیا همه اینها را با خود برده."

عبدالقدیر همچنان می گوید که سیل خانه اش را ویران کرده و به زمین های کشاورزی اش آسیب رسانده است.

او به ادامه افزود:

"از طریق کدام موسسه یا شخص کمک کننده ای هیچ به ما کمک نرسیده است هیچ کس توجه نکرده است."

تخریبات ناشی از سیلاب های اخیر در نقاط مرکزی افغانستان

مقام های محلی طالبان در غور بیست روز پیش تایید کردند که سیلاب ها جان چهار زن و یک کودک را گرفته و دهها خانه مسکونی، دکان ها و زمین های زراعتی را در ولسوالی های پسابند و مناطق فیروزکوه مرکز این ولایت تخریب کرده است.

در ولایات دایکندی و بامیان در همسایه گی غور نیز سیلاب ها خسارات مالی به مردم وارد کرده بود. مردم در آن ولایات نیز می گویند که هیچ کس به آنان کمک نکرده است.

حسن رحیمی باشنده ولسوالی گیتی دایکندی است. او می گوید که سیلاب ها زمین های زراعتی اش را تخریب کرده است:

سیلاب زده ها میخواهند تا نهاد های امداد رسان به آنان کمک کند

"همین زمین های ما را به کلی برده نابود کرده، امید ما همان گندم بوده، حاصلات آن از بین رفته است ما نمی توانیم تا یک سال دیگر آنرا آباد کنیم."

مقام های محلی طالبان در دایکندی می گویند که کمک های ابتدایی برای آسیب دیده گان تهیه کرده اند اما می گویند که نیاز به کمک بیشتر از سوی موسسات کمک کننده دارند.

اما الله عمران سرپرست ریاست حوادث طالبان در دایکندی به رادیو آزادی گفت :" چیزیکه در دسترس ما بوده مواد غذایی، غیر غذایی و خیمه ها در دگدام ما بود انشالله آنرا برسانیم همین گزارش که به موسسات شریک کنم آنها هم انشاالله کمک کنند در جریان قرار داده ایم."

خواستیم دیدگاه مسولان محلی طالبان در ولایات غور و بامیان نیز داشته باشیم اما آنان تا تهیه این گزارش به درخواست های ما پاسخ نداند.

به تازه گی روز شنبه نیز سیلاب ها در بخش های از ولسوالی های شهرک و دو لینه ولایت غور خسارات مالی را به مردم وارد کرده است.

عبدالواحد حماس سخنگو والی غور با فرستادن خبرنامه گفته که هیئت برای بررسی خسارات به محل اعزام شده است.

سیلاب ها به باشنده گان مناطق وسیعی از مرکز افغانستان خسارات هنگفت وارد کرده است

کمک ها در حالی به متضررین سیلاب ها در غور نرسیده است که نزدیک به سه ماه می شود بیشتر سازمان های مدد رسان خارجی فعالیت های شان را در غور به دلیل مداخله طالبان در امور کاری شان متوقف کرده اند.

برنامهٔ جهانی غذایی و همچنان وزارت خارجه امریکا نیز چندی پیش از قطع فعالیت های شان در این ولایت خبر داده اند.

اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان (اوچا) نیز به تازه گی در تویتی گفته که نبود راهبرد لازم، میزان آسیب پذیری در برابر حوادث طبیعی را در افغانستان افزایش داده است.

در ادامه آمده در کنار بیش از چهار دهه جنگ، عدم سرمایه گذاری کافی روی استراتیژی کاهش خطر آفات طبیعی باعث شده که آسیب پذیری افغان‌ها در مقابل حوادث طبیعی از جمله سیل افزایش یابد.

اکنون متضررین سیلاب ها در ولایات بامیان، غور و دایکندی می گویند که اگر کمک دریافت نکنند در وضعیت دشوار زندگی قرار خواهند گرفت.

گزارش منصور خسرو