هشدار سازمان جهانی صحت: کاهش کمک‌ها در بخش صحی افغانستان عواقب ناگوار خواهد داشت

یک مرکز صحی در ولایت غور

سازمان جهانی صحت یک بار دیگر در مورد کاهش کمک‌ها در بخش صحی نگرانی نشان داده و از عواقب ناگوار آن هشدار داده است.

این سازمان ناوقت روز سه‌شنبه در یک گزارش خود زیر نام "وضعیت اضطراری افغانستان" نوشته که "کاهش بودجه در بخش صحی بر وضعیت صحت تأثیر می‌گذارد، فعالیت شمار زیادی از مراکز صحی تعلیق شده و حمایت از شفاخانه‌های بزرگ در حال کاهش است".

به گفتۀ این سازمان، وضعیت یاد شده باعث افزایش مرگ بیماران خواهد شد.

سازمان جهانی صحت در حالی نگران کاهش کمک‌ها در بخش صحی است که در گزارش تازه‌اش از افزایش بیماری‌های نفس تنگی، اسهال، سیاه سرفه، سرخکان و تب دینگی در میان کودکان و بزرگ‌سالان نیز نسبت به گذشته خبر داده است.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان اما در مورد گزارش و نگرانی‌های سازمان جهانی صحت به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، کمک‌های جهانی به شمول بخش‌های صحی و آموزشی در بسیاری بخش‌های دیگر این کشور کاهش چشم‌گیری داشته که همواره یکی از دلایل آن قرار گرفتن حکومت طالبان در برابر خواسته‌های جامعه جهانی و تطبیق سیاست‌های نادرست آن‌ها عنوان شده‌ است.

هرچند سازمان جهانی صحت می‌گوید که تنها در ماه می گذشته به ۱.۴ میلیون افغان خدمات صحی ارائه کرده اند، اما برخی افغان‌ها شکایت دارند که دسترسی‌شان به خدمات صحی نسبت به گذشته کم و دشوار شده است.

یک مرکز صحی در کابل - عکس از آرشیف

جان محمد یکی از باشند‌گان ولایت هلمند در جنوب افغانستان می‌گوید، با توجه به چشم‌دیدش امراض گوناگون در این ولایت افزایش یافته، اما خبری از خدمات صحی نیست.

جان محمد به رادیو آزادی گفت:
"بسیار دربدری است، مردم بسیار در رنج است. مخلوق [مردم] از این وضعیت و بیماری‌ها بسیار به تکلیف است. قیمتی هم است، در صحرا هم زندگی می‌کنیم. تکالیف زیادی داریم."

بخت محمد باشندۀ ارزگان اما می‌گوید که در محل‌شان هیچ شفاخانه‌ای نیست که بتواند به همۀ بیماران رسیدگی کند:
"تمام این منطقۀ ما جنگ‌زده است. نه کلینیک است، نه سرک و نه هم توجه می‌شود. خواست ما این است که در این‌جا یک کلینیک ساخته شود".

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که بر اساس معلومات سازمان جهانی صحت، این سازمان اکنون در ۲۹ ولایت افغانستان به پنج شفاخانۀ بزرگ، ۱۰ شفاخانۀ درمان بیماری‌های ساری و ۲۰۵ مرکز خدمات صحی اولیه منابع مالی فراهم می‌کند، اما می‌افزاید که برای تداوم این خدمات نیاز است تا حمایت کننده‌های مالی بخش صحت افغانستان به کمک‌هایشان ادامه دهند.