دیکلاسیفاید UK: بریتانیا با آنکه میدانست پاکستان با طالبان کمک میکند، این کشور را مسلح میکرد

آرشیف - شماری از روزنامه های جهان

نشریۀ اینترنتی دیکلاسیفاید UK مطلبی را تحت این عنوان نوشته که "اسناد نشان می‌دهد که بریتانیا با آنکه می‌دانست پاکستان با طالبان کمک می‌کند، این کشور را مسلح می‌کرد."

در ادامه می‌خوانیم زمانی که طالبان در ۱۹۹۶ به بار اول حاکمیت را در افغانستان به دست گرفتند، مقام‌های بریتانیایی می‌دانستند که پاکستان مستقیاً به این گروه کمک می‌کند اما با آن هم لندن به فراهم کردن کمک‌های نظامی به اسلام آباد ادامه داد.

این پالیسی بریتانیا با اسامه بن لادن که در آن زمان در حال ایجاد سازمان‌های تروریستی در افغانستان بود، کمک کرد.

در مطلب آمده که در اکتوبر ۱۹۹۶ ادوارد اوکیدن مشاور ارشد جان مجر صدراعظم آن زمان بریتانیا در یک نامه‌ای به وزارت خارجه کشورش پرسیده بود که آیا از حمایت پاکستان از گروه طالبان اطلاع دارد یا خیر.

او افزوده بود که معتقد است که پاکستان یکی از کمک کننده‌ها و حامیان اصلی طالبان بوده است.

این زمانی بود که طالبان در نتیجه یک جنگ داخلی خونین در کابل به قدرت رسیدند و به نوشته دیکلاسیفاید UK پرسش مشاور ارشد صدراعظم پیشین بریتانیا بخاطر مناسب بود که بریتانیا و پاکستان برای مدت طولانی متحدان نظامی نزدیک بودند و بریتانیا همواره به اردوی پاکستان همکاری می‌کرد.

مطلب دیکلاسیفاید UK در ادامه به حمایت پاکستان از طالبان در دوره اول حاکمیت این گروه بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ تمرکز کرده اما پس از سرنگونی رژیم طالبان و آمدن نیروهای بین‌المللی به رهبری امریکا به افغانستان در حدود بیست سال گذشته، پاکستان همواره حمایت اش را از حکومت جمهوری سابق در افغانستان و حضور نیروهای بین‌المللی در آنکشور اعلام کرد.

نشریۀ اینترنتی دیکلاسیفاید UK که در بخش ژورنالیزم تحقیقاتی در ۲۰۱۹ تاسیس شد حالا ادعا کرده که پالیسی خارجی بریتانیا، اردو و ادارات استخباراتی این کشور را مورد تحقیق قرار داده است.

روزنامه اندپندنت در شماره اخیرش نوشته که امریکا بطور رسمی در حال تحقیق در مورد پناه دادن به یک پیلوت افغان است که مقام‌های بریتانیایی او را تهدید به اخراج کرده و ممکن به روندا بفرستند.

در ادامه آمده که این اقدام بریتانیا خشم سیاستمداران و شخصیت‌های نظامی ارشد را برانگیخته و آنرا شرم آور خوانده اند.

روزنامه که نام این پیلوت افغان را نگرفته اما گفته که او در چندین ماموریت جنگی در کنار نیروهای ائتلاف سهم داشته است.

این پیلوت پس از به قدرت رسیدن طالبان با یک قایق کوچک به بریتانیا آمد در حالی که همسر و فرزندش در افغانستان بگونه پنهانی زندگی می‌کنند و خودش در بریتانیا در یک بی‌سرنوشتی به سر می‌برد.

اندپندنت در ادامه نوشته که پس از آنکه وزارت دفاع بریتانیا در هفته جاری دوسیه پناهندگی این پیلوت را رد کرد و این پیلوت را با احتمال فرستادن به روندا رو به رو ساخت، امریکا در مورد پناه دادن به این پیلوت و خانواده‌اش غور می‌کند.

در ادامه آمده که وزارت دفاع بریتانیا گفته که نمی‌پذیرد که نقش این پیلوت بخاطر همکاری با نیروهای ائتلاف جان او را با خطر مواجه کند و این را هم نمی‌پذیرد که عملیات‌های بریتانیا در افغانستان بدون نقش این پیلوت کارا یا موفقیت آمیز نبوده است.

لورد دنینت یک نظامی ارشد پیشین بریتانیا به اندپندنت گفته که تصمیم حکومت کشورش در مورد رد پناهندگی این پیلوت افغان ناامید کننده است.

دنینت افزوده که این پیلوت با اعتماد زیاد و تنها گزینه که در اختیار داشت به بریتانیا آمد اما اکنون کنار گذاشتن او به عنوان یک مشکل امریکا شانه خالی کردن بریتانیا از مسئولیت پذیری‌اش است.