رئیس جمهور چک: اداره‌های امنیتی، روس‌های مقیم غرب را زیر نظر بگیرند

پتر پاول، رئیس جمهور چک

پتر پاول، رئیس جمهور چک و مقام ارشد سابق ناتو روز چهارشنبه (۱۴ جون) در مصاحبه مفصلی با بخش اوکراینی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که اداره های امنیتی و استخباراتی، باید روس‌های ساکن کشورهای غربی را زیر نظر بگیرند.

پاول همچنین گفت که انتظار دارد، در اجلاس سران کشورهای عضو ائتلاف ناتو در ماه آینده در شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانیا، سخنان قوی در مورد حمایت درازمدت از اوکراین و عضویت این کشور در این پیمان، بشنود.

پتر پاول، رئیس جمهور چک گفت، در حالی که با روس‌های مقیم در خارج از آن کشور که به خاطر تصمیم مسکو برای تهاجم بر اوکراین، با سختی هایی مواجه هستند احساس همدردی می‌کند، اما به گفتۀ او زمانی که جنگ ادامه دارد، اقدامات مربوط به اتباع روسیه باید سختگیرانه‌تر از زمان‌های عادی باشد.

به گفتۀ رئیس جمهور چک، بنابرین، همه روس هایی که در کشورهای غربی زندگی می‌کنند باید بسیار بیشتر از گذشته تحت نظارت قرار داشته باشند، زیرا آنها شهروندان کشوری هستند که جنگ تهاجمی را رهبری می‌کند و به گفته او این هزینۀ جنگ است.

پتر پاول، خاطرنشان ساخت که در جنگ جهانی دوم، جاپانی‌های ساکن ایالات متحدۀ امریکا نیز تحت"یک رژیم نظارتی دقیق قرار داشتند".

رادیو آزادی با دفتر رئیس جمهور چک تماس گرفته تا بیشتر توضیح دهد که این"رژیم نظارت دقیق" چگونه خواهد بود.

اردوگاه‌های توقیف در جریان جنگ جهانی دوم توسط فرانکلین دی روزولت رئیس جمهور وقت امریکا ایجاد شد که در آن افراد جاپانی تبار، از جمله شهروندان امریکایی زندانی بودند و حدود ۱۲۰ هزار تن که اکثریت آنها شهروندان امریکا بودند، تحت تأثیر این اقدام قرار گرفتند.

هنگامی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ میلادی، تهاجم تمام عیار و غیر موجه بر اوکراین را آغاز کرد، مقامات روسی گفتند که یکی از توجیهات پوتین این بود که اوکراین در حال حرکت به سمت پیوستن با ائتلاف ناتو است.

رئیس جمهور چک، که عمدتاً نقش تشریفاتی دارد، در مصاحبۀ اختصاصی با بخش اوکراینی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی همچنین گفته که حمایت از اوکراین هنگام نشست رهبران کشورهای عضو پیمان ناتو در ۱۱ تا ۱۲ جولای در شهر ویلنیوس با حضور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، اهمیت این رویداد را برجسته خواهد ساخت.