جدی شدن تهدید ملخ در افغانستان؛ میلیون ها طفل و بزرگ‌سال با کمبودمواد غذایی مواجه اند

تعدادی از اطفال فقیر در کابل

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان (سیف دچلدرین) می‌گوید، هجوم ملخ در بدترین زمان ممکن، هشت ولایت شمالی افغانستان را تحت تاثیر قرار داده و این وضعیت تهدید مواجه شدن میلیون‌ها نفر٬ به شمول کودکان٬ به گرسنگی در این کشور را تشدید می‌کند.

این سازمان با نشر گزارشی به روز دوشنبه هشدار داده که احتمال می‌رود ۱۵.۳ میلیون نفر به شمول ۳.۲ میلیون کودک در ۵ ماه آینده در افغانستان با سطوح مختلف بحران گرسنگی روبه‌رو شوند.

سیف دچلدرین گفته که هجوم ملخ مراکشی توانایی نابودی ۱.۲ میلیون تن گندم را دارد که این مقدار تقریباً برابر با یک چهارم حصۀ حاصلات سالانۀ افغانستان است و می‌تواند ۴۸۰ میلیون دالر خساره وارد کند.

در ادامه آمده که هجوم ملخ مراکشی و کمبود بودجۀ کمک‌های بشردوستانه سبب شده اند تا در ۲ ماه گذشته ۸ میلیون نفر در افغانستان از کمک‌های غذایی محروم شوند.

تهدید هجوم ملخ ها به کشتزار های برخی از ولایات در افغانستان پیش بینی شده بود و حالا به نظر می رسد که بخشی از حاصلات زراعتی به وسیله ملخ ها تلف شده است

سازمان حمایت از کودکان همچنان از احتمال پیش آمدن وضعیت شبیه قحطی هشدار داده و برای جلوگیری از آن بر افزایش فوری بودجه برای افغانستان تاکید کرده است.

به نقل از "سیف دچلدرن" سازمان‌های کمک‌رسان با کمبود ۲.۲ میلیارد دالری بودجه برای حمایت از آسیب پذیرترین کودکان و خانواده‌های افغانستان به ویژه زنان و دختران مواجه هستند.

در همین حال یک باشندۀ ولایت بامیان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود در مورد وضعیت بد اقتصادی‌اش به رادیو آزادی چنین گفت:

"از زندگی هیچ پرسان نکن بهتر است هیچ نگویم زندگی بسیار در حالت بد است، خدا فقط یکی همین دم "نفس" ما را نگرفته، تا حال هیچ کس کمک نکرده، اگر کند هم به ما نمی‌رسد نسبی به مردم کمک رسیده اما نصف این کمک‌ها حیف و میل می‌شود."

عبدالستار یک دهقان در ولایت بغلان در مورد تخریب کشتزارهایش توسط ملخ‌ها به رادیو آزادی گفت:

" آنچه را کاشته بودیم زیاد خوردند، ما گندم، زغر، جو و پنبه کشت کرده بودیم، دولت (حکومت طالبان) باید غم این ملخ‌ها را بخورد و برای از بین بردن آن راهی پیدا کند."

مردم نیاز دارند تا سازمان ملل و سایر نهاد های کمک کننده روند توزیع مواد غذایی را به نیازمندان افزایش و گسترش بدهند

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان (سیف دچلدرین) در گزارش‌اش افزوده که تاثیرات دهه‌ها جنگ، سومین سال پیهم خشکسالی، تعلیق کمک‌های توسعه‌ای از سوی جامعه جهانی واعمال تحریم‌ها پس از آگست ۲۰۲۱ ، به درد و رنج مردم افغانستان افزوده است.

در ادامۀ گزارش این سازمان با آنکه روی افزایش کمک‌های بشردوستانۀ جامعۀ جهانی تأکید شده اما آمده که این کمک‌ها به تنهایی راه حل نیست، بلکه باید به موارد اساسی عوامل گرسنگی از جمله از سرگیری کمک‌های توسعه‌ای و حمایت از اقتصاد آشفتۀ افغانستان هم باید توجه شود.

پیش از این دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) هم گفته بود که در حال حاضر ۲۸.۸ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.