سفر صدراعظم هند به واشنگتن؛ 'مودی تلاش دارد کشورش را در عرصه دفاعی قوی‌تر سازد'

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا حین ملاقات با نریندرا مودی صدراعظم هند در قصر سفید. عکس از آرشیف

نریندرا مودی صدراعظم هند که در یک سفر رسمی از ایالات متحده بازدید می‌کند، غذای امشب را با جوبایدن رئیس جمهور آنکشور صرف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واشنگتن می‌خواهد که هند در برابر چین موقف استراتیژیک قوی داشته باشد و مودی هم در تلاش است تا کشورش را در عرصه دفاعی قوی‌تر سازد.

گفته می‌شود که در این سفر، همکاری‌های دو کشور در بخش‌های دفاعی و فناوری‌های پیشرفته گسترش یابد و هند از فناوری‌های حساس امریکا بهره‌مند خواهد شد، فناوری که واشنگتن آنرا به ندرت با کشورهای که متحدش نیستند شریک می‌سازد.

همچنان در جریان این سفر، دو کشور برخی از توافقنامه‌های مختلف مرتبط با همکاری‌های دفاعی، هوش مصنوعی، سیستم‌های محاسباتی کوانتم و سرمایه گذاری را اعلام خواهند کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی قصر سفید به خبرنگاران گفت که انتظار می‌رود بایدن در مورد نگرانی‌های واشنگتن جهت عقب نشینی دیموکراسی در هند با مودی گفتگو کند اما بایدن نخواهد گفت که در این زمینه چه کاری را باید هند انجام دهد.

به گفته آقای سالیوان، هر زمانی که کشورش چالش‌های را در برابر آزادی مطبوعات، آزادی‌های مذهبی یا سایر موارد مشاهده می‌کند آنرا فقط مطرح می‌کند، در موردش لیکچر نمی‌دهد یا وانمود نمی‌کند که خود ایالات متحده با این چالش مواجه نیست.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی قصر سفید

مشاور امنیت ملی قصر سفید می افزاید، این که سیاست و نهاد‌های دموکراتیک در هند چگونه ادامه دارند مربوط به ایالات متحده نیست به گفته او شهروندان هند باید در آن مورد تصمیم بگیرند.

مدافعان حقوق بشر از بایدن می‌خواهند که در مورد مسایل حقوق بشری با مودی گفتگو کند.

مودی پس از آن مورد انتقاد قرار گرفت که روند اعطای شهروندی را به برخی از پناهجویان در کشورش سرعت بخشید اما این پناهجویان شامل مسلمانان نیستند.

همچنان حکومت ملی گرای مودی زیر انتقاد قرار دارد که در آن خشونت علیه مسلمانان و دیگر گروه‌های مذهبی افزایش یافته است.

مودی در جریان سفر رسمی خود به ایالات متحده همچنان در کانگرس سخنرانی خواهد کرد.

از سال ۲۰۱۴ زمانی که مودی به عنوان صدراعظم هند روی کار آمد، این پنجمین سفرش به امریکا است.

این سفر تا سه‌شنبه آینده ادامه خواهد یافت.