افزایش کشت بتهٔ هنگ یا انغوزه در پروان؛ دهقانان از بازار فروش این گیاه راضی اند

حسیب الله مشهور به بوله یکی از دهقانان محلی در پروان که روی زمین های خود بته هنگ کشت کرده است

برای اولین بار کشت گیاهی به نام هنگ یا انغوزه در ولایت پروان ترویج یافته است. دهقانان محلی می گویند که این گیاه را به دلیل اینکه نسبتا عاید بیشتر دارد٬ به جای سایر محصولات زراعتی کشت میکنند.

حبیب الله ۴۵ ساله مشهور به بوله برای نخستین بار در بیش از سی سال کار دهقانی در مزرعه اجاره ای کوچکش در مرکز ولایت پروان٬ گیاه هنگ یا انغوزه کاشته است.

هنگ معمولا به صورت بته رشد می کند. دهقانان محلی می گویند که این گیاه بوی بد دارد و حاصلش به صورت شیره گردآوری می شود.

بوله چهل و پنج ساله یگانه نان آور یک خانواده هشت نفره در گفتگو با رادیو آزادی از کشت هنگ نسبت به گندم راضی به نظر می رسد:

بوله: در یک جریب زمین سالانه از کشت هنگ حداقل ششصد هزار افغانی عواید به دست می آید

"گندم نرخ ندارد. سال گذشته یک سیر گندم به 120 الی 130 افغانی به فروش می رسید. اما هنگ چیزی است که به خارج صادر می شود. اگر خارج بیشتر صادر شد بازارش خوبتر می باشد که در یک جریب زمین سالانه از کشت هنگ همان قیمت پایین ترش حداقل ششصد هزار افغانی عواید دارد."

عبدالمحبوب فنا یکی از متخصصین گیاه هنگ است

عبدالمحبوب فنا یکی از متخصصین گیاه هنگ است. وی میگوید:

"خوشبختانه مردم در این اواخر به کشت هنگ در ولایت های همجوار کابل مثل پروان، کاپیسا و پنجشیر علاقه مند شدند که به کشت هنگ رو بیاورند.یک کیلو شیره هنگ از پنج ۵ هزار افغانی الی ۳۵ هزار افغانی به فروش می رسد و قیمت های شان از لحاظ ارزش متفاوت می باشد."

آقای فنا به این باور است که این گیاه عاید چندین برابر نسبت به سایر محصولات زراعتی دارد:

"هنگ وقتی کشت می شود سالانه چهار و یا پنج بار آبیاری می شود، بعد از آن ریشه پیدا می کند که از ۱۰ الی ۲۰ سال قابل استفاده می باشد که هیچ تشویش در مورد آن وجود ندارد. فکر کنید در یک جریب زمین ما پنجاه و یا صد هزار افغانی مفاد داشته باشیم از گندم اگر در یک جریب زمین هنگ کشت شود از هشتصد هزار افغانی گرفته الی یک میلیون مفاد گرفته می توانیم که ده چند می شود."

برخی از دهقانان می گویند که برای رونق کار شان از حکومت طالبان می خواهند که به آنان توجه کند.

ظهور صمدی از سرمایه گذاران محلی در ولایت پروان

ظهور صمدی از سرمایه گذاران محلی در ولایت پروان است که حدود هشتصد هزار افغانی را در یک جریب زمین سرمایه گذاری کرده است. وی به این نظر است که هنگ یک بته با ارزش است:

"وقتی فهمیدیم که هنگ یک بته قیمتی و با ارزش است و در کشور های اروپایی فروش شیره آن بازار خاص خود را دارد به قیمت بالا فروخته می شود خواستیم یک تجربه کنیم و سرمایه گذاری کردیم تا باشد بخش زراعت ما یک چهره جدید را به خود بگیرد."

برخی از تاجران افغان هم از رهگذر صادرات گیاه هنگ خوشبین به نظر می رسند.

علی خان یک تاجر محلی به رادیو آزادی در مورد مفاد کاربردی هنگ بیشتر می گوید:

"برای روغنیات، عطریات، نوشیدنی ها، هنگ مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل کیفیت و کمیت خوبترش را بیشتر خوش می کنند و در بازار های جهانی مورد استفاده قرار می گیرد."