رهبر طالبان در پیام عیدی‌اش ادعا کرده که تمام حقوق شرعی زنان تامین شده است

ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان

رهبر طالبان در پیام خود به مناسبت عید قربان مدعی شده که پس از رویکار آمدن حکومت آنها، حقوق تمام زنان در افغانستان تامین شده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، شورای امنیت، عفو بین‌الملل، جامعۀ جهانی و برخی از مردم افغانستان رژیم کنونی طالبان را به نقض حقوق بشری دختران و زنان متهم کرده اند.

در پیام عیدی رهبر طالبان که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت آنان آن را به روز یک‌شنبه در صفحۀ توییترش منتشر کرده، تمامی حقوق زنان افغانستان به حق ازدواج و میراث خلاصه شده و آمده که پس از حکومت طالبان، اقدامات لازم برای نجات زنان از نکاح اجباری، رسم بد دادن و سایر عنعنات ناپسند سنتی انجام شده است.

اما در این پیام از تحصیل دختران و زنان، کار، مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان و حقوقی که رهبر طالبان همه آن را با فرمان‌های خود از دختران و زنان افغان سلب کرده، صحبتی نشده است.

سمیه رامش: ما در افغانستان امروز با یک آپارتاید جنسیتی و تبعیض جنسیتی آشکار روبه‌رو هستیم

شماری از دختران و زنان افغان در واکنش به پیام رهبر طالبان می‌گویند که حقوق‌شان سلب شده و روزبه‌روز عرصۀ زندگی بر آنان تنگ‌تر می‌شود.

سونیکا آرین، فعال حقوق زنان به رادیو آزادی گفت:
"دروازۀ مکاتب و پوهنتون‌ها بروی دختران بسته است، زنان و دختران اجازۀ کار و تفریح را ندارند، بدون محرم به سفر رفته نمی‌توانند، همچنان در دو سال اخیر شاهد ازدواج‌های زیرسن هستیم، پس چه حقوقی در اینجا تضمین شده است؟ همه شاهد هستند."

سمیه رامش، یکی دیگر از زنان فعال و نویسنده طالبان را به آپارتاید جنسیتی متهم می‌کند:
"در واقع طالبان نه تنها حقوق زنان را پایمال کردند بلکه ما در افغانستان امروز با یک آپارتاید جنسیتی و تبعیض جنسیتی آشکار روبه‌رو هستیم مثلی که زنان از تمام ساحات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و تمام حقوق خود محروم شده اند."

بیشتر در این باره: چرا رهبر طالبان در مورد حقوق اساسی زنان خاموشی اختیار کرده است؟

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان همچنان در پیامش از تطبیق حدود و قصاص ابراز خرسندی کرده و افزوده که با فعالیت محاکم شرعی بار دیگر احکام شریعت در افغانستان تطبیق شده است.

پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان، تا کنون دو نفر در ولایت‌های فراه و لغمان در ملاء عام اعدام شده اند و صدها تن دیگر شلاق زده شده اند.

مواردی که با واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی از جمله سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده.

بیشتر در این باره: ستره محکمه حکومت طالبان: یک مرد به جرم قتل در لغمان اعدام شد

پیش از این برخی از علمای دینی در گفت‌وگو با رادیو آزادی هم از طالبان انتقاد کرده اند که شرایط اجرای حدود و قصاص را تکمیل نتوانسته و به مجازات یک جانبه رو آورده اند.

در این پیام بار دیگر از همه جهان به ویژه کشورهای اسلامی خواسته شده تا با حکومت طالبان روابط خوب و سازندۀ سیاسی و اقتصادی برقرار کنند و ادعا شده که حکومت طالبان مکلفیتش را برای برقراری روابط حسنه با جهان ادا کرده است.

ملاهبت الله آخندزاده در حالی چنین گفته که جامعۀ جهانی و همسایه‌های افغانستان حکومت طالبان را متهم می‌کنند که به وعده‌های خود در زمینه ایجاد حکومت همه‌شمول، تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران و مبارزه با تروریزم عمل نکرده است.

اینها از جمله مواردی اند که مانع تعامل رژیم کنونی طالبان با جهان شده، اما ملا هبت‌الله آخندزاده در پیام عیدی‌اش هشدار داده که به هیچ بهانه و عنوانی به دخالت و رهنمایی جامعۀ بین‌المللی در افغانستان اجازه نمی‌دهد.

رهبر طالبان همچنان افغانستان را از نظر اقتصادی خودکفا و خارج از بحران خوانده، در حالی که ارقام رسمی سازمان ملل متحد، بانک جهانی و سایر سازمان‌های بین المللی نشان می‌دهد که ۲۸.۸ میلیون افغان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و در سال اول حکومت طالبان، رشد اقتصادی افغانستان ۱۰ درصد کاهش یافته است.

بیشتر در این باره: اوچا: گرسنگی و سوء تغذیه در افغانستان به شدت افزایش یافته است

رهبر طالبان همچنان از تاجران و سرمایه‌گذاران خواسته تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

در این پیام به مقام‌های طالبان هدایت داده شده که در تمام بخش‌های حکومتداری خوب رفتار کنند، در حالی که فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به نشر می‌رسند که نشان می‌دهند افراد طالبان در برخی موارد افغان‌ها را مورد محاکمۀ صحرایی قرار می‌دهند و شکایت‌هایی هم وجود دارد که با مراجعان اداره‌های حکومت‌شان رفتار نادرست می‌کنند.