اشرف غنی: برای ایجاد نقشهٔ راه به هدف ختم بحران در افغانستان٬ حاضر به همکاری هستم

محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان

رئیس جمهور مخلوع افغانستان٬ طالبان را به ناتوانی سیاسی متهم کرده می گوید که حل بحران کنونی از توانایی آنها وسیاسیون دیگر بالاتر است.

محمد اشرف غنی در پیام خود به مناسبت عید قربان که شام دوشنبه نشر شد و یک نسخۀ آن به دسترس رادیو آزادی قرار گرفت٬ روی تاسیس هرچه زودتر نظام مشروع و قانونیت تاکید می کند.

وی می گوید٬ بدون اینکه چیزی برای خود بخواهد آماده است که با نظریات خود در ساختن یک نقشه راه سهم بگیرد:

" ما باید اکنون برای ساختن هرچه زودتر نظام مشروع و تامین قانونیت تمام تلاش خود را بکنیم تا امانت مردم که نزد ما باقیمانده به مردم سپرده شود.برای رسیدن به این هدف به یک راه سومی نیاز است. و من بدون اینکه غیر از خیر وصلاح وطن چیزی برای خود بخواهم٬ آماده هستم با نظریات خود درساختن این نقشه راه وموفقیت آن همکاری کنم."

طالبان هنوز دربارۀ این پیشنهاد رئیس جمهور سابق چیزی نگفته اند ولی قبلا تاکید کرده اند که حکومت آنها همه شمول و قانونی است.

طالبان به تاریخ پانزده اگست به کابل داخل شده و ارگ ریاست جمهوری را تصرف کردند

حکومت طالبان با گذشت تقریبا دو سال از سوی هیچ کشور جهان به رسمیت شناخته نشده ودلیل عمده هم نقض حقوق بشر٬ بخصوص حقوق زنان و دختران پنداشته میشود.

طالبان تاکنون به اظهارات تازه اشرف غنی واکنش نشان نداده اند

اما طالبان می گویند که امنیت کشور را بهبود بخشیده و از فساد جلوگیری کرده اند.

محمد اشرف غنی در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ از کابل خارج شد و طالبان با ورود به ارگ، نظام جمهوری را که حدود هفده سال حاکم بود سقوط داده دوباره به قدرت برگشتند.

برخی از اراکین نظام سابق، منتقدین و مردم عام محمد اشرف غنی را در سقوط نظام جمهوری مقصر می‌دانند. اما وی در پیام خود می‌گوید که طالبان قدرت را گرفتند ولی به مشروعیت دست نیافتند.

رئیس جمهور مخلوع می گوید با اینکه طالبان توانستند که وضعیت را نسبتاً آرام سازند ولی از خشونت جلوگیری کرده نتوانستند.

وی طالبان را به انتقام جویی متهم کرده می گوید افغانان اعم از زن و مرد بهای این انتقامجویی را می پردازند.

به گفته وی طالبان به جای صلح عادلانه و دایمی٬ راه امنیت منفی را اختیار کردند.

محمد اشرف غنی طالبان را متهم کرده است که نتوانسته اند امنیت کامل را در کشور برقرار کنند

آقای غنی می افزاید که در دوران جمهوریت سعی بر این بود که افغانستان به قلب پرتپش آسیا مبدل شود ولی این کاروان شگوفایی در نیمه راه متوقف ساخته شد.

وی می افزاید که طالبان در برابر بحران کنونی امکانات مالی، بشری و تخنیکی ندارند.

افغانستان که از قبل نیز به مشکلات سیاسی و اقتصادی دچار بود٬ با برگشت طالبان به قدرت به یک مرحله یی از بحران بشری جدید داخل شد.

شمار افراد نیازمند و گرسنه در افغانستان به ۲۹ میلیون نفر افزایش یافت٬ سطح کمک های بین‌المللی با افغانستان پایین آمد و حالا صرف یک مقدار پول اندک برای پیشبرد عملیات بشردوستانۀ ملل متحد و دیگر موسسات خیریه به افغانستان فرستاده می‌شود.