صد‌ها هزار زائر به شمول هزاران نفر از افغانستان مراسم حج را در عربستان سعودی آغاز کردند

تصویر آرشیف

صدها هزار زائر ازکشورهای مختلف جهان به روز سه شنبه در منطقه عرفات در نزدیکی مکه گردهم آمده از بام تا شام به دعا ونیایش می پردازند.

حضور درعرفات از مهمترین ارکان حج است. حاجیان بعد از غروب روز سه شنبه راهی مزدلفه شده و به روز چهارشنبه ٬ روز اول عید قربان جشن می گیرند.

خان محمد نظامی امسال از لوگر به حج رفته است. اوکه شب را در منا سپری کرد به رادیو آزادی گفت که برای آبادی کشور دعا می کند٬ و به ادامه افزود:

" گرمی هوا تقریبا چهل ودو تا چهل وسه درجه سانتی گراد است. اما الحمد الله امکانات کافی در خیمه ها وجود دارد از قبیل ایرکندیشن ها وکولر ها ، همه چیز تدارک شده است . من خودم بسیار خوشحالم که درمیان میلیون ها انسان خداوند این فرصت را برای من مهیا کرد که در مراسم حج سهم بگیرم و اینجا آمده ام ، من بسیار خوشوقتم ، برای خود و وطن خود دعا می کنم."

حدود سی هزار نفر از افغانستان امسال به حج رفته اند.

بیش از دو میلیون نفر امسال در مراسم حج اشتراک کرده اند

برخی حاجیان افغان درصحبت های قبلی با رادیو آزادی از پائین بودن کیفیت غذای که برایشان داده میشود٬ شکایت داشتند ولی مسئولان وزارت حج و اوقاف حکومت طالبان گفتند که به این شکایت ها رسیدگی می شود.

تعداد زیادی از زائران افغان میگویند غذای که به آنان داده میشود سوخته است و اصلا خورده نمیشود

فضل محمد حسینی، سخنگوی وزارت حج و اوقاف حکومت طالبان، به رادیو آزادی گفت که افغان‌ها تا کنون با هیچ مشکل خاص صحی و اجتماعی مواجه نشده اند وبرای تهیه غذا برای سی هزار حجاج افغانی با چهار آشپزخانه قرارداد شده است:

"همرای آشپزخانه های که قرارداده شده غذای را که برای سی هزار حاجی می آورند هر روز وزن غذا و مواد غذایی چیک می شود،همچنین از لحاظ صحی چیک می شود. قرار داد داریم . ان شاءالله کدام مشکلی نیست ولی بازهم اگر کدام مشکلی باشد در هرجایی ، همرای وزارت ارشاد حج و اوقاف شریک ساخته شود همان لحظه ان شاء الله دربارۀ حل اقدام می کنیم."

در مراسم امسالِ حج، زائران از ۱۶۰ کشور شرکت کرده اند و شمار مجموعی شرکت کنندگان به شمول زائران داخلی به بیش از دو میلیون نفر می‌رسد.

حکومت عربستان سعودی برای سلامتی ومصونیت حاجیان تدابیر امنیتی وصحی خاص به راه انداخته است.

روزنامه شرق الاوسط گزارش مید هد که برای اولین بار در مراسم حج امسال با استفاده از هوش مصنوعی کارت های دیجیتلی به زئران بیت الله توزیع شده که از طریق آپلیکشین " نُسُک " به حاجیان رهنمایی وخدمات بهتر ارائه می شود.

بر اثر ازدحام در مراسم حج در سال ۲۰۱۵ میلادی، دوهزار و سه صد تن جان باخته بودند.