ملل متحد: پناهجویان افغان از لحاظ نیاز به اسکان مجدد در جهان در جایگاه دوم قرار دارند

آرشیف - پناهجویان افغان در یک کمپ

سازمان ملل متحد می‌گوید، تخمین می‌شود که پناهجویان افغانستان دومین نیاز جدی به اسکان مجدد در جهان را در سال آینده داشته باشند.

این سازمان با نشر گزارشی در مورد نیاز پناهجویان به اسکان مجدد در جهان گفته که پناهجویان از آسیا در صدر فهرست نیازهای تخمین شده برای سال ۲۰۲۴ قرار دارند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد به روز دوشنبه در یک نشست خبری در این مورد، بدون آنکه از پناهندگان مرتبط به اولین کشور در این خصوص نام ببرد گفت بر اساس تخمین آژانس پناهندگان سازمان ملل، پناهجویان از سودان جنوبی، میانمار و جمهوری دموکراتیک کنگو به ترتیب پس از افغانستان قرار دارند:

"نزدیک به ۷۳۰۰۰۰ پناهجوی نیازمند اسکان مجدد نشان دهندۀ ۳۰ درصد نیازهای جهانی در این مورد است. تخمین زده می‌شود که پناهجویان از افغانستان دومین نیاز اسکان مجدد را داشته باشند و پس از آن پناهجویان از سودان جنوبی، میانمار و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارند."

سازمان ملل متحد همچنان در گزارش‌اش گفته که در سال آیندۀ میلادی بیش از ۲.۴ میلیون پناهنده به اسکان مجدد نیاز خواهند داشت که نشان دهندۀ افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ است.

در این گزارش هشدار داده شده که با تشدید بحران پناهجویان اقدام فوری برای رسیدگی به چالش‌های فزاینده‌ای که میلیون‌ها پناهنده در جهان با آن روبه‌روهستند، لازم است.

آمار اتحادیۀ اروپا پیش از این نشان داده بود که تنها در ماه فبرروی سال جاری میلادی بیش از ۹ هزار افغان در اتحادیۀ اروپا درخواست پناهندگی داده اند.

آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان نشان می‌دهد که بیش از ۴۵ هزار افغان در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده بودند.

به گفتۀ این کمیشنری، از سال ۲۰۲۱ میلادی ۱،۶ میلیون افغان به کشورهای همسایۀ افغانستان مهاجر شده اند.

شماری از پناهجویان افغان در ایران

در همین حال برخی از پناهجویان افغان در کشورهای همسایه از کندی روند رسیدگی به اسکان مجدد شان در کشورهای سومی شاکی اند.

شمس یکی از نظامیان سابق افغان که از نزدیک به دو سال به این سو در ایران بسر می‌برد به رادیو آزادی گفت:
"در اسکان مجدد اولویت بندی شود و این یک نیاز فوری است زیرا ما در جمهوری ایران زندگی می‌کنیم و تحریم‌ها بر این کشور زیاد است و حکومتش قادر نیست به همه خدمات بشردوستانه ارائه کند."

همچنان مرضیه محمدی که در بیش از یک سال گذشته در پاکستان منتظر رفتن به یکی از کشورهای غربی است، می‌گوید:
"وضعیت امنیتی افغانستان مناسب نیست که مردم دوباره برگردند به افغانستان، راهی هم بخاطر بیرون رفت وجود ندارد، سازمان ملل به صدای مهاجرین گوش نمی‌کند یگانه خواست همین است که پرونده‌های ما زودتر پروسس شود و سرنوشت ما معلوم شود."

بسیاری از افغان‌ها در سال‌های گذشته بخصوص پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در آگست ۲۰۲۱ به دلیل تهدیدات امنیتی، بیکاری و مشکلات اقتصادی به سایر کشورها پناهنده شده اند.