واشنگتن پست: خدمات صحی در مناطق روستایی افغانستان بسوی بدتر شدن روان است

سیستم خدمات صحی افغانستان از کمبود بودیجه رنج می‌برد

روزنامه واشنگتن پُست در مورد خدمات صحی در افغانستان زیر سلطه طالبان تمرکز کرده است.

به نوشتۀ روزنامه، در حدود دو سال پس از به قدرت رسیدن طالبان خدمات صحی در مناطق روستایی افغانستان به سرعت به سوی بدتر شدن روان است.

داکتران، پرستار‌ها و مقام‌های محلی به واشنگتن پُست گفته اند که با افزایش بیمارانی رو به رو اند که در گذشته ترجیح می‌دادند با هزینه بیشتر به مراکز صحی خصوصی مراجعه کنند اما حالا بنابر وضعیت بد اقتصادی به مراکز صحی دولتی رو آورده اند.

واشنگتن پُست از وضعیت نگران کننده در چهار شفاخانه در غرب و مرکز افغانستان خبر داده.

به باور روزنامه، سیستم خدمات صحی افغانستان از کمبود بودیجه رنج می‌برد و به نظر می‌رسد که تمویل کننده‌های خارجی حالا به بحران‌های دیگر تمرکز می‌کنند و از حمایت افغانستان خسته شده اند.

در ادامه به نقل از گزارش سازمان ملل متحد آمده که شمار بیماران در مراکز صحی تحت حمایت یونیسف حدود پانزده تا بیست درصد افزایش یافته و در برخی از مراکز تقریباً دو برابر شده است.

واشنگتن پُست از ولسوالی شیندند هرات به گونه مثال یاد کرده و گفته است که باشنده‌های آن به خدمات صحی لازم دسترسی ندارند.

به نوشته روزنامه، هنگامی که طالبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره به قدرت رسیدند، شماری زیادی از داکتران با وجود هراس، امیدواری داشتند که ولسوالی نا آرام شیندند بالاخره شاید بتواند که کمک‌های صحی کشورهای تمویل کننده را جلب کند.

اما به باور نویسنده، در حال حاضر برعکس آن اتفاق افتاده، زیرا پس از آن که طالبان بر کارمندان در موسسه‌های غیردولتی و برنامه‌های سازمان ملل متحد ممانعت وضع کردند، پروژه‌های توسعه‌ای برای کمک‌های اقتصادی متوقف شده اند و حتی برخی سازمان‌ها دیگر در افغانستان حضور ندارند.

نشریه ریلیف وب به وضعیت بحرانی و اقتصادی افغانستان تمرکز کرده و گفته است که دو سوم جمعیت افغانستان در جریان سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشری در چندین بخش نیاز دارند.

این نشریه که خبر‌ها و اطلاعات اداره‌های سازمان ملل متحد را پخش می‌کند، با اشاره به گزارش تازۀ برنامه جهانی غذا گفته که مواد غذایی بزرگترین نیاز برای شهروندان افغانستان است.

در ادامه آمده که برنامه جهانی غذا تا زمستان امسال به یک اعشاریه دو میلیارد دالر نیاز دارد تا بتواند به نیازمندان در افغانستان رسیدگی کند.

به گفتۀ ریلیف وب، از ماه اپریل به اینسو بنابر کاهش کمک‌های نقدی، برنامه جهانی غذا مجبور شده تا کمک‌هایش را برای دستکم هشت میلیون تن در افغانستان قطع کند.

مقام‌های طالبان در ماه دسمبر سال گذشته به کارمندان زن در موسسه‌های غیردولتی دستور دادند که تا اطلاع بعدی در خانه بمانند.

در آن هنگام، کارمندان زن در اداره‌های مربوط به سازمان ملل متحد استثنا قرار گرفتند اما بر کار آنها هم در ماه اپریل محدودیت وضع شد و حکومت طالبان به این زنان دستور داد که سر کار نیایند.

در پایان این مطلب گفته شده که افغانستان در میان کشور‌های قرار دارد که با بلند‌ترین تهدید عدم مصونیت غذایی در جهان روبرو اند.

اداره‌های سازمان ملل متحد می‌گویند که اکنون شمار نیازمندان در افغانستان به نزدیکی ۲۹ میلیون تن رسیده و اگر کمک‌های فوری بشری به آنها فراهم نشود، شمار‌شان افزایش خواهد یافت.