سوختاندن قرآن کریم در سویدن٬ واکنش های گسترده یی را بر انگیخته است

تصویر آرشیف: مظاهره در عراق

شماری از عراقی ها در اعتراض به سوزاندن قرآن در سویدن به جاده های بغداد برآمدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسپرس ، این معترضان به روز پنجشنبه به سفارت سویدن در بغداد هجوم بردند اما نیروهای پولیس ، آنها را از محوطۀ سفارت بیرون کردند.

یک عکاس این خبرگزاری گفته است که مظاهره چیان برای ۱۵ دقیقه در محوطۀ سفارت ماندند.

در ویدیوی تظاهرات دیده می شود که معترضان بیرق جنبش اجتماعی همجنسگرایان را آتش می زنند و برضد سویدن ، امریکا و اسرائیل شعار می دهند.

معترضان از هواداران مقتدی صدر روحانی پرنفوذ شیعۀ عراق ، شعار های را حمل می کردند که در آن نوشته شده بود که «قرآن قانون اساسی ما است.»

سلوان مومیکا لحظاتی پیش از سوختان نسخه یی از قرآن کریم در سویدن دیده میشود که نیروهای پولیس نیز در نزدیکی وی حضور دارند

این تظاهرات یک روز پس از آن راه اندازی شد که سلوان موميکا ۳۷ ساله ، شهروند عراق که در سویدن زندگی می کند به روز چهارشنبه در بيرون بزرگترین مسجد در استاکهولم يک نسخۀ قرآن را زیر پا کرد و چند صفحۀ آن را به آتش کشيد.

حکومت طالبان نیز به سوختان نسخه قرآن کریم در سویدن واکنش نشان داده است

به گزارش خبرگزاری فرانسپرس ، پولیس سویدن بر بنیاد حمایت از آزادی بیان به این شخص اجازه داده بود اما مقام ها بعداً گفتند که تحقیقاتی را در بارۀ این رویداد آغاز کرده اند.

عراق ، عربستان سعودی ، ایران ، مصر ، امارات متحدۀ عربی ، کویت ، بحرین ، مراکش ، سوریه ، پاکستان و سازمان همکاری اسلامی بی حرمتی به قرآن در سویدن را محکوم کرده اند.

وزارت خارجۀ عربستان سعودی می گوید که این اعمالِ به گفته اش نفرت انگیز و تکراری به هیچ وجه قابل توجیه و پذیرفتنی نیست.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گفته است که «حکومت و مردم ایران اين عمل توهين آميز را تحمل نکرده و آن را به شدت محکوم می کنند.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک سخنرانی تلویزیونی گفته که توهین به مسلمانان آزادی اندیشه نیست.

ادارۀ خود گردان فلسطین و حکومت طالبان در افغانستان نیز به آتش کشیدن قرآن را در سویدن نکوهش کرده اند.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در رشته تویت هایی گفته است که اجازه دادن به چنین اقدام ، به جز اهانت به حدود دو میلیارد پیرو دین مقدس اسلام هیچ معنای دیگری ندارد.