روزنامهٔ گاردین: گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد خروج از افغانستان٬ انتقادی است

تصویر آرشیف: سربازان امریکایی در یکی از مناطق جنوب افغانستان

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود در مورد راپور تازه وزارت خارجه امریکا مطلبی را به نشر رسانده است که در آن در رابطه با چگونگی خروج قوای امریکا از افغانستان بر دو رئیس جمهور امریکا انتقاد شده است.

در گزارش وزارت خارجه امریکا که روز جمعه به نشر رسید٬ گفته شده که قبل از خروج قوای امریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن در همان سال٬ اداره های رئیس جمهور دونالد ترمپ و رئیس جمهور جو بایدن مرتکب اشتباهات شدند.

روزنامه یک بخش از این گزارش را اقتباس آورده است که در آن گفته میــــــــــــــــــشود « تصامیم هردو رئیس جمهور دونالد ترمپ و جو باید در رابطه با پایان دادن ماموریت امریکا درافغانستان عواقب بسیار جدی برای بقای حکومت افغانستان و امنیت این کشور در قبال داشت.»

این گزارش تحت عنوان افغانستان بعد از راپور ارزیابی به درخواست وزیر خارجه مریکا انتونی بیلینکن ترتیب شد و در آن گفته میشود که تصامیم هردو رئیس جمهور چالش های قابل توجه را به وزارت خارجه ایجاد کرده است.

روزنامه گاردین می نویسد که این راپور وزارت خارجه امریکا ۸۵ صفحه است که صرف ۲۴ صفحه آن افشا شده و صفحات دیگر آن مخفی نگهداشته شده اند .

نشریه میل آنلاین

  • نشریه میل آنلاین نشریه انترنتی بریتانیا هم در شماره اخیر خود در همین مورد نوشته و به عکس العمل حکومت طالبان به راپور وزارت خارجه امریکا اشاره کرده است.

وزارت خارجه طالبان در یک اعلامیه از جواب رئیس جمهور جو بایدن به این گزارش وزارت خارجه امریکا استقبال کرده است . طالبان در اعلامیه خود سخنان رئیس جمهور بایدن را که گفت در افغانستان هم اکنون کدام گروهی مسلحی وجود ندارد ، درک واقعیت خوانده اند.

رئیس جمهور جو باید از تصمیم بیرون کردن قوای امریکا از افغانستان بار دیگر دفاع کرده و گفت القاعده دیگر در افغانستان نیست و طالبان در این بخش به امریکا کمک می کنند.

بایدن در سخنان خود در باره عدم موجودیت گروه های جنگی در افغانستان چیزی نگفته و صرف نبود القاعده را تائید کرده است .

میل آنلاین از قول خبرگزاری فرانسه نوشته است که می گوید در ماه می در یک گزارش سازمان ملل متحد گفته شده که گروه های مسلح مانند القاعده در افغانستان در حال ظهور میباشند.

در راپور ملل متحد گفته شده ارتباط طالبان با شبکه القاعده و تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) هنوز هم برقرار است.

در گزارش ملل متحد همچنان گفته شده که یک تعداد از گروه های تروریستی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان برای مانور آزادی دارند و تهدیدهای تروریزم از افغانستان به منطقه رو به گسترش است .

طالبان این گزارش ها را رد کرده و می گویند آنها به هیچ گروهی اجازه نمیدهند که از خاک افغانستان به کدام کشور دیگر تهدید ایجاد کند.

به نوشته میل آنلاین طالبان تا هنوز هم این خبر را تائيد نکرده اند که رهبر شبکه القاعده ایمن الظواهری سال گذشته در حمله راکتی یک طیاره بی پیلوت امریکا در کابل کشته شده است. آنها می گویند که در این مورد تحقیقات جریان دارد.