ادعای طالبان بر پائین بودن بهای مواد خوراکی در افغانستان؛ مردم: توان خرید را نداریم

مواد خوراکی در بازار مندوی شهر کابل - عکس از آرشیف

در حالی که شمار زیاد افغان‌ها از کاهش درآمد و بیکاری شکایت دارند، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به تازگی در توییتی با استناد به آمار یک صفحۀ توییتری به نام آمار جانی (The World Of Statistics) گفته است، تحقیقات نشان داده که سطح انفلاسیون در افغانستان به منفی یک رسیده است.

این صفحۀ توییتری "آمار جهانی" اما وب سایتی ندارد و یک چینل یوتیوب دارد و مشخص نیست که مربوط به کدام سازمان است.

مجاهد افزوده که بهای مواد خوراکی در افغانستان در تناسب به بیشتر کشورهای پیشرفته و مترقی پائین‌تر است.

اما برخی از باشندگان ولایت‌های مختلف افغانستان با تأیید کاهش بهای مواد خوراکی می‌گویند، مردم توان خرید را از دست داده اند.

آنان با شکایت از نبود کار می‌گویند، عواید ندارند تا مواد را به بهای ارزان هم خریداری کنند.

محمد ظریف، یکی از دکانداران در شهر کابل به رادیو آزادی گفت:
"مواد ارزان است، مگر بیکاری زیاد است همین حالا مردم که می‌آید یک چیزی بخرد پیسه ندارد، مثلاً یک قوطی روغن قبلا ۲۴۰۰ افغانی بود حالا ۱۶۰۰ افغانی شده است، اما پول نیست، ما هم اگر سابق یک جنس را یک چارک می‌خریدیم حالا یک پاو می‌خریم، اگر سابق پنجاه فیصد عاید داشتیم حالی به ده فیصد رسیده است، خرچ خود ما را پوره نمی‌کند."

دادالله، باشندۀ ولایت لغمان که از چند ماه به این سو بیکار است، حکایت مشابهی دارد:
"می‌دانیم که بعضی چیزها ارزان شده است، اما به هر اندازه که ارزان شده است به همان اندازه مردم هستند که توانایی خرید را ندارند، به شمول خودم قبلاً که وظیفه داشتم می‌توانستم اما حالا نمی‌توانم."

مندوی شهر کابل - عکس از آرشیف

یک بانو که نخواست نامش را در گزارش بنویسیم می‌گوید، مردان خانواده‌اش بیکار اند و آنان پولی برای خرید مواد خوراکه ندارند:
"مردان خانوادۀ ما کار ندارند و اقتصاد ما خراب است، طالبان می‌گویند مواد غذایی ارزان شده است، اگر یک افغانی هم شده باشد وقتی پولش نباشد از کجا کنیم؟"

اما دلیل ارزانی مواد خوراکی در افغانستان چیست و چرا در تناسب به کشورهای دیگر بهای مواد خوراکی در این کشور ارزان شده است؟

محمد بشیر دودیال، آگاه امور اقتصادی در پاسخ به این پرسش به رادیو آزادی گفت:
"علت ارزانی این نیست که تولید زیاد شده است یا عاید مردم زیاد شده باشد، این حرف‌ها نیست. بلکه وقت برداشت حاصلات است و قدرت خرید مشتریان بسیار پائین آمده است، قیمت‌ها برای یک بخش محدود پائین آمده اما مردم فقیر و نادار به همین نرخ فعلی هم خریده نمی‌توانند."

بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، پس از حاکمیت طالبان میزان بیکاری و فقر در افغانستان به گونۀ کم‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

آخرین آمار دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) نشان می‌دهد که ۲۸.۸ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که از این میان بیش از ۱۵ میلیون تن‌شان با ناامنی غذایی روبه‌رو هستند.