دو جوان افغان در فهرست برندگان جایزه پرنسس دایانا قرار گرفتند

صابره سعید و محمد جاوید امانی امسال در فهرست نهاد خیریه پرنسس دایان قرار گرفتند.

در فهرست ۱۸۰ نفری از جوانانی که بخاطر ایجاد تغییر در جامعه‌شان برندۀ جایزه سال ۲۰۲۳ نهاد خیریۀ پرنسس دایانا اعلام شدند، دو جوان افغان نیز شامل اند.

این دو جوان صابره سعید و محمد جاوید امانی نام دارند که در بخش فعالیت‌های اجتماعی و آموزش کار می‌کنند.

صابره سعید محصل طب پوهنتون کابل نیز است.

او یک سال می‌شود بنیاد آموزشی طیب را تأسیس کرده و به گونۀ آنلاین برای دختران افغان زبان، هنر و برنامه‌های کمپیوتری آموزش می‌دهد.

او می‌گوید، به این دلیل که بیشتر خانواده‌ها شرایط اقتصادی خوبی ندارند، می‌خواهد برای دختران انگیزه بدهد تا بتوانند از صنوف آموزشی استفاده کنند:
"هنوز فامیل‌هایی وجود دارد که ذهنیت را ندارند دختران‌شان مانند پسران‌شان درس بخوانند تحصیل حق همه افراد است. من همین موضوع را برایم یک چالش می‌بینم که حل شود. انشاالله دروازۀ مکاتب و پوهنتون‌ها باز خواهد شد. اما وضعیت اقتصادی خراب است و ذهنیت مردم، هر دو مهم است که باید تغییر کند."

خانم سعید می‌گوید که ۱۰ هزار دانش آموز در ۱۲ ولایت افغانستان دارد.

او گفت، خرسند است که این جایزه را بدست آورده است تا با انگیزۀ بیشتر به تلاش‌هایش ادامه بدهد.

محمد جاوید امانی، فعال اجتماعی و حقوق بشر یکی دیگر از برندگان جایزۀ نهاد خیریۀ پرنسس دایانا است.

آقای امانی موسس اجتماع رضاکاران تغییر سازان جهان (CHANGE OF THE WORLD) است که به گفتۀ او در سال ۲۰۲۰ به هدف تغییر مثبت از طریق برنامه‌ها آموزشی و علمی تاسیس شد.

او می گوید که در این اجتماع رضاکاران ده‌ها عضو از مناطق مختلف افغانستان داشته اند که توانسته اند برای تعداد زیادی از دانش‌آموزان آسیب دیده از جنگ برنامه‌های آموزشی آنلاین و حضوری و مواد آموزشی فراهم کنند و برای تغییر جامعه کار کنند.

آقای امانی گفت که پس از فعالیت‌هایش کاندید جایزۀ نهاد خیریۀ پرنسس دایانا شد و سرانجام نامش در فهرست برندگان این جایزه قرار گرفت:
"پس از پروسۀ دشوار و طولانی از بین هزاران نفر در سراسر دنیا و کشورهای مختلف با تصدیق ۲۰ هیئتی که هر هیئت متشکل از سه قاضی است این جایزه به ما داده شده است."

آقای امانی می‌گوید که آروز دارد روزی همه دانش‌آموازن و جوانان به کار و تحصیل در یک فضای امن در افغانستان ادامه دهند.

وب سایت نهاد خیریۀ پرنسس دایانا نوشته است که دریافت کنندگان جایزۀ دایانا امسال نمایندۀ برخی از الهام بخش‌ترین جوانان از سراسر بریتانیا و سراسر جهان هستند.

این وب سایت افزوده که این جوانان توانایی خود را در انگیزه‌دهی و تشکیل اجتماعات رضاکارانه برای خدمت به جوامع خود و ایجاد تغییرات دوامدار در مقیاس جهانی نشان داده اند.

در این وب ‌سایت آمده است که جایزۀ دایانا که به یاد پرنسس ولز دایانا تأسیس شده است، معتبرترین جایزه‌ای است که یک جوان ۹ تا ۲۵ ساله می‌تواند برای اقدام اجتماعی یا کار بشردوستانه خود دریافت کند.

براساس اطلاعات نهاد خیریۀ پرنسس دایانا، از تمامی برندگان این جایزه از طریق یک مراسم مجازی تجلیل خواهد شد. دریافت کنندگان جایزۀ پرنسس دایانا نیز از طریق ایمیل سرتیفکت‌هایشان را دریافت خواهند کرد. همچنین به دریافت‌کنندگان جایزه دایانا که در بریتانیا مستقر هستند، دعوتنامه‌ای به خانه آلتورپ، خانۀ دوران کودکی پرنسس دایانا ارائه می‌شود.

این جایزه توسط نهاد خیریۀ دایانا با حمایت هر دو پسر پرنسس ولز دایانا به نام های شاهزاده ویلیام و هری دوک اعطا می‌شود.