یوناما چارچوب استراتیژیک خود تا سال ۲۰۲۵ را اعلام کرد

روزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز چارچوب استراتیژیک خود تا سال ۲۰۲۵ را، اعلام کرد.

بر اساس این چارچوب، اولویت‌های یوناما در حمایت از مردم افغانستان، مشخص شده است.

یوناما این چارچوب استراتیژیک را امروز دوشنبه ضمن اعلامیه‌ای منتشر کرده و گفته که این استراتژی اولویت‌های آنها را در سه حوزه اصلی حمایت از افغان ها، نشان می‌دهد.

در این سه بخش، اول حمایت از بخش‌های کلیدی مانند عرضه خدماتی صحی، آموزش، اشتغال و تغذیه، دوم حمایت از فرصت‌های اقتصادی و سوم حمایت از حقوق بشر، حاکمیت قانون، فراگیر بودن و برابری جنسیتی است.

روزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت که "چارچوب استراتیژیک آنها یک پیشنهاد قوی برای کمک به مردم افغانستان، برای رفع نیازهای اولیه انسانی آنها و تکمیل کننده‌ای کمک‌های جاری بشردوستانه و نجات دهنده، است."

چارچوب استراتیژیک سازمان ملل متحد در مشوره نزدیک با کشورهای عضو، شرکا و دست اندرکاران ایجاد شده است.

اعلامیه به نقل از دانیل اندرس، معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان و هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه گفت، اینکه سازمان ملل متحد قادر به تطبیق کامل این چارچوب خواهد شد یا نه؟ به گفته‌ او، به عملکرد مقام‌های حاکم و به حمایت کمک دهندگان، بستگی دارد.

سازمان ملل متحد در حالی چارچوب استراتیژیک خود را در افغانستان اعلام کرده که کارمندان زن افغان از ماه اپریل به این‌سو از کار منع شده و نزدیک به دو سال است که دروازه‌های مکاتب به روی دختران افغان بالاتر از صنف ششم بسته اند.