به افغان‌های تازه وارد ساکن در هوتل های بریتانیا دستور داده شده تا هوتل ها را ترک کنند

بیرق بریتانیا و اتحادیه اروپا در مقابل برج معروف بیگ بن در لندن

ادارۀ شورای محلی بریتانیا در بارۀ وضعیت پناهجویان افغان در بریتانیا نگران است که دولت برای این پناهجویان مهلت داده است که تا ماه آگست هوتل‌های محل اقامت‌شان را ترک کنند.

این اداره در اعلامیه‌ای گفته است، دولت بریتانیا با شوراها باید روی یک فرایند مشترک کار کند تا پناهندگی و اسکان مجدد برای این پناهجویان در نظر گرفته شود.

بر اساس اعلامیه، وزارت داخلۀ بریتانیا برای ۸ هزار پناهجوی افغان که در ۵۹ هتل در سراسر بریتانیا مستقر اند، مهلت داده که تا پایان ماه اگست ۲۰۲۳ هوتل‌ها را ترک کنند.

این وزارت همچنان گفته است که پناهجویان جزئیات آدرس های جدید خود را به دولت گزارش بدهند.

ادارۀ شوراهای بریتانیا می‌گوید، با نزدیک شدن مهلت یاد شده، این شوراها در تلاش اند تا بتوانند برای خانواده‌های افغان در پیدا کردن مسکن کمک کنند.

حدود ۸ هزار پناهجوی افغان در هوتل های بریتانیا استند

این اداره افزوده است، به دلیل کمبود مسکن در بریتانیا و نزدیک شدن مهلت تعیین شده٬ امکان تامین مسکن برای خانواده‌های پناهجو چالش برانگیز است.

نیروهای بریتانوی و امریکایی هزاران تن از افغان ها در ماه اگست سال ۲۰۲۱ از میدان هوایی بین المللی کابل بیرون کردند و بخشی از آنان تا هنوز در بریتانیا در هوتل ها به سر می برند

این درحالیست که شماری از افغان‌هایی که در بریتانیا در هوتل‌ها بسر می‌برند، می‌گویند، با ترک هوتل و نیافتن مکان اقامت با سرنوشت ناگوار بی‌خانه گی دچار خواهند شد.

آصف روفی، یک مهاجر افغان در بریتانیا که هشت ماه می‌شود در یک هوتل زندگی می‌کند، می‌گوید که برایشان گفته شده است که هوتل را ترک کنند، اما گفت که چون کار ندارند و از سوی هم برخی خانواده‌ها پرجمعیت اند، هیچ کدام‌شان بدون ضمانت نمی‌توانند خانه بگیرند:

"افغان‌های هستند که انگلیسی بلد نیستند تا افهام و تفهیم کنند، یکی ضمانت کاری نداریم چون افغان‌ها هنوز کار ندارند. هرچند دولت بریتانیا گفته که شش ماه الی یک سال کرایه را می‌پردازند اما باز هم صاحب خانه قناعت نمی‌کند برای افغان‌ها خانه بدهد."

یکی دیگر از این مهاجران افغان در بریتانیا که نخواست نامش فاش شود، به رادیو آزادی گفت:

" اینجا فرزندان مان تازه عادت کردند و مکتب می‌روند، دوست پیدا کردند. به ما گفتند هوتل را ترک کنیم به ما کار ندادند و نگفتند هم باید کجا برویم ما بسیار نگران هستیم."

پس از سقوط نظام جمهوری پیشین افغانستان در آگست۲۰۲۱ بریتانیا هزاران تن از همکاران افغان خود را از افغانستان بیرون کرد که تعدادی از آنها به بریتانیا منتقل شده و در هوتل ها مستقر شده اند. اما اکنون وزارت داخلۀ بریتانیا به آنها مهلت داده تا هوتل را ترک کنند و برای خود محل اقامت پیدا کنند.

ادارۀ شوراهای محلی در بریناتیا اعلام کرده که نشست سه روزه‌ای به روز سه‌شنبه با حضور مقامات بلند پایۀ دولت بریتانیا در بورنموث آغاز می‌کند که آن روی "پناهنده گی و مسکن" صحبت خواهد شد.